Gryning

Gryning

torsdag 2 juli 2015

Vår vackra värld


Det har under en längre tid pågått en fototävling med deltagare från hela världen eller åtminstone från Europa. Fotona har däremot täckt in det mesta vår planet kan erbjuda. Tävlingen har varit indelad i klasser men samtliga deltagare tävlar om priserna. Högsta vinsten är en guidad fotoresa till Island och det finns fler såna resor till intressanta områden i Europa i potten.

Klasserna har varit: Arkitektur, Landskap, Natur, Människor, Sport samt Kommunikation och infrastruktur. Vad som hör till vad har varit svårt för många deltagare att avgöra. Jag tror det har med förhållandena i det land man man lever i att göra. I Sverige har vi allemansrätten som ger oss möjlighet att gratis vistas på andras marker, så länge vi inte stör eller förstör. Den möjligheten är inte lika självklar på kontinenten. Jag tror allemansrätten hjälper oss att få rätt känsla för såväl landskap som natur och lättare kunna avgöra vad som hör till vad.

Jag har sett foton av blommande rapsfält, serpentinvägar i Alperna och gosiga hundar nedbäddade i en säng under kategorin Natur. För mig känns såna foton malplacerade där även om de var bra i övrigt. För mig är de två första landskapsfoton ... och hunden? Tjaa ...

En fotoresa till Island lockar naturligtvis så jag deltog med det jag hade. 25 foton fick man ställa upp med. Några har jag visat redan i diverse andra tävlingar men dessa här nedan var ute i den internationella hetluften för första gången.

Landskap





Soluppgången vid Sjöholm, det foto som ligger över detta inlägg, var också med.

Natur







Även silverblåvingen och den lilla återstoden av en blomma som sticker upp ur snön var också med här.

Så långt var det inte så svårt att hitta lämpliga foton men hade jag nåot som kunde falla in under kategorierna Människor, Sport och Infrastruktur. Beträffande Arkitektur var jag totalt renons på förslag. 

Foton på människor är ofta väldigt uppstyltade och tillgjorda för att väcka intresse och därmed förlorar de mitt. Jag vill ha ett foto där människorna på fotot är helt naturliga och helst ovetande om att de fotograferas. Det här regnvädersfotot med barnen totalt upptagna av sitt vattenexperiment fyller de kriterierna.
Så var det det där med sport. Vad är sport? Idrotter och lagspel är det självfallet men hur är det med golf, segling, jakt eller fiske? Jag noterade att flera deltagare räknade fiske som sport och så som den sportfiskare jag är, lade jag upp Tre män i en båt.
Då återstod att leta igenom arkivet efter något som kunde kallas infrastruktur. Jag hittade en bro som inte längre är användbar. Bron tjänade de amerikanska trupperna under andra världskriget. Därefter såldes den och ett antal till av samma typ till Sverige. Den här bron över mörka vatten hamnade i Katrineholm. En månade efter att bilden togs förstördes bron på grund av överlast. Det fotot blev tillsammans med det ovan dem som lockade till flest besök.
Jag tror inte jag kommer att vinna något pris. Det är långt över 100 000 foton inskickade varav högst 1% håller riktigt hög klass enligt mitt sätt att se. Hur juryn ser det vet jag inte än.

6 kommentarer:

imsys sa...

Så vackra bilder nu igen! Hoppas du vinner någon kategori!

baraenbildavmig sa...

Många fina foton deltar du med. Din header är en av mina favoriter. Jag försökte titta på bilderna i tävlingen, men gav upp då de var så enormt många. Lycka till nu!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Det finns inte en chans att jag vinner någon kategori i det här starfältet. Det mesta jag kan hoppas på är att, ifall jag har en över måttan stor tur, kunna vinna ett tröstpris.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Om man går in på Fotogalleriet och väljer att få det sorterat efter röster så kommer silverblåvingen att visas någonstans efter 1000 foton eller så. Först kommer fotona som fått 5 kameror, sen 4 och och långt, långt ner bland de som höstade in endast 3 finns den. Jag har fler foton som nådde så långt men vad publiken tycker spelar mindre roll även om det ger en fingervisning, det är juryn som väljer ut vinnarna.

Anonym sa...

Roligt att du deltar med foton! Självklart är det svårt att vinna bland alla dessa tusental som är med men de foton du anmält ÄR verkligen bra! De som speciellt fastnar hos mig är tre män i en båt och sländorna. Spännande att höra fortsättningen. / Monika

BeBest sa...

Det bästa med såna här tävlingar är att man får se vad folk i andra länder gillar att fotografera och hur de då gör det. Jag tror att den miljö och det samhälle man lever i påverkar ens intressen och sätt att se på världen och vad som är vackert eller värdefullt där. Det är därefter troligt att man behåller det sättet att se på omvärlden även då man presenteras för främmande miljöer och hur man då uppfattar det man ser och hör.

Skicka en kommentar