Gryning

Gryning

torsdag 27 augusti 2015

Andra dagen i rad


Imorse var jag åter till Östra Vingåker. Det gjorde jag igår också. Jag såg knappt något värt att fotografera och det jag försökte mig på, blev inte bra i något avseende. 

Orsaken eller rättare sagt orsakerna handlar om två ting. Det första är att högtrycket som gav oss molnfri himmel och relativt låga nattemperaturer har ersatts av ett lågtryck med moln och varma nätter. Molnen medför sämre fotoljus i gryningen och det i sin tur gör att kameran behöver längre exponeringstider. Då hinner inte kameran med om djuren rör sig. fotona blir suddiga.

Den andra orsaken handlar om att det är skördetider. Åkrarnas vete är tröskat och halmen ligger i strängar, rundbalar eller har redan körts bort. Hjortarna söker sig till andra betesmarker nu och de som finns kvar känner sig inte lika trygga ute på de kala åkrarna. De håller sig på långt avstånd från vägen och nära skogen. Det bidrar också till att fotomöjligheterna kan klassas som usla.

Just nu regnar det och det påstås kunna bli åskväder också. Regnet bör i alla händelser innebära att luftfuktigheten och chanserna till att det ska bli morgondimmor ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar