Gryning

Gryning

tisdag 25 augusti 2015

En nästan tropisk morgon


Det var inte vad jag väntat mig då jag kikade  på termometern. Vi hade 18°C klockan 03.30 i morse. Gränsen för en tropisk natt går vid 20°C. Jag förstod att även om det så var 100% luftfuktighet ute skulle det inte uppstå särskilt mycket till dimma, möjligen ett lätt dis såvida inte det blåste för då skulle nog även det försvinna.

Nu var jag trots allt vaken och jag hade planer på att gå bort till Djulö gärde. Det fick bli som det ville med dimmor och dis, något värt att fotografera skulle jag säkert hitta. Det visade sig bli som jag gissat men det blev värre att hitta fotomotiv. Den här genomgången under järnvägen har jag fotograferat förr men i brist på bättre fick den öppna fotoverksamheten.
Djulö gärde hade inget intressant att erbjuda, samma med Djulö kvarn. Jag valde att gå tillbaka på Duveholmssidan om Duveholmssjön. Det var först då jag kom tillbaka till Värmbol som det blev dags för nästa ett fotoförsök. Det var åter gamla bepröva motiv som fick komma till heders: en gräsand och det fallna trädet i Backasjön.


Vid Backa stod en av hästarna bra till för ett foto så även den fick komma med på bild.

Så var då frågan om jag skulle gå den igenvuxna leden eller traska den betydligt längre men möjligen mer intressanta vägen förbi Backa, och Hovmanstorp mot Bonneråd. Jag valde den kortare leden till Genne och klättrade över stängslet till kohagen. Där hittade jag en trött fjäril, ett påfågelöga.
Det blev mycket promenerande i värmen och klent resultat.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fy vad less jag blir på krånglande bloggsidor: "you don't own that identtity". Nytt försök.

Tropiskt var ordet. Jag cyklade iväg i värmen.

Kolla blicken på anden, den har koll. Hästen nästan blänger och fjärilen: trött och trött, den har integritet!

baraenbildavmig sa...

Jag måste skriva en kommentar till. Det är omständligt att kommentera ibland. Ofta går det bra men ibland är det mer än man ska behöva stå ut med. Som nyss: "Välj alla bilder med godis!" Inte såg jag vad som var godis och vad som var något annat och inte gick det att skrolla heller. OK. "Välj alla bilder med kål!" Driver någon med mig?

NatureFootstep sa...

jisses du går upp när jag nyss somnat :)

BeBest sa...

Jag vet inte vad Google har emot dig men de har infört en del säkerhetsuppdateringar under de senaste månaderna och resultatet är att all spam som tidigare drabbade mig är borta. Jag har ingen möjlighet att styra över vad de hittar på och såna där säkerhetskontroller för att se ifall du är en människa eller en robot är inte mitt påfund på något vis. Det brukar från Googles sida heta att de förbättrar min upplevelse! Fan tro't för även jag drabbas ibland av att inte få tillgång till min egen sida eller att Google påstår sig ligga nere för tillfället!

BeBest sa...

Jo det är i gryningen det blir roligt, sen kan jag sova igen det jag missat om så behövs.

baraenbildavmig sa...

Jag tror inte ett ögonblick på att det är du som har hittat på stolligheterna med säkerhetskontrollerna. Det går väl an med vissa av dem, men de senaste fick mig att nästan ge upp.

Skicka en kommentar