Gryning

Gryning

torsdag 13 augusti 2015

En promenad i parken


Det ordnades en liten promenad i stadparken igår kväll. Katrineholms trädgårdsarkitekt, Håkan Stenström, guidade oss fåvitske besökare och berättade om parkens historia och de riktlinjer man valt att driva parken efter. Jag följde med och lyssnade med högst ett halvt öra och passade på att ta en del foton. Jag har ingen aning om vilka växter det är men det blev rätt grant och det fick räcka för mig.





Katrineholms stadshus Gröna Kulle ligger vägg-i-vägg med stadsparken. Huset byggdes i utkanten av bebyggelsen och stod klart för inflyttning 1901. Det var då en privatbostad. Husets ingång vetter mot norr och väster samt järnvägen för det var från det hållet och med tåg fabrikör Grönkvists långväga besökare kom.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Ja det var väldigt grannt, vackra blommor. / Monika

BeBest sa...

Vi fick se mycket mer än så men jag hann inte fotografera allt.

baraenbildavmig sa...

Låter som en trevlig sensommaraktivitet. Fina bilder tog du också. Bäst tycker jag om tvåan med vågorna i det gröna vattnet och trean med humlan på blomaxet. Vackert!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Vi var rätt många gamlingar som följde vår trädgårdsarkitekt i parken. Det ordnas även en del promenader eller cykelturer för dem som är intresserade av offentlig konst eller stadens historia. Jag antar att även dessa drar till sig en del besökare.
De vita blommorna fick vi veta hette Cosmos. Det är antagligen ett sortnamn. Vår guide nämnde många såna namn. Jag råkade lägga det namnet på minnet därför att jag innan den guidade promenaden tog sin början hade gått runt och tagit en del foton, bland annat de tre första..

Skicka en kommentar