Gryning

Gryning

tisdag 11 augusti 2015

En resa till fots för att möta de sköna jungfrurna


Det var dags att bege sig till Djulö kvarn igen. Jag hade fått ett tips om att junfrusländorna flög där nu. Jag valde att gå en liten del av den nya promenadvägen förbi Duveholm. Det fanns vita näckrosor i sjön.
Nära Duveholm fanns det nästan utblommade åkertistlar och där hittade jag påfågelögat.
Så kom jag då till Djulö kvarn och välkomnades där av först den blå jungfrusländan och sen av den blåbandade. De blåbandade ville inte komma särskilt nära mig.



På återvägen såg jag en del blomflugor. Den här är en gulfotad slamfluga.

På vägen landade först en nässelfjäril och intill den en tegelröd ängstrollslända, en hona.

Vid en lyktstolpe hittade jag dessa lejongap. De var på rymmen.

Jag såg även något slags trädgårdskrage stå i gräset invid trottoaren.

Det blev en lång resa på en kort sträcka.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Väldigt vackra insektsfoton, påfågelögat har jag faktiskt inte ens sett i år och det har du fångat otroligt skarpt och klart. Inte heller den blå jungfrusländan har jag sett hos mig, röjarna måtte ha skrämt iväg den, annars brukar den flyga omkring på tomten. Näckrosbilden gillar jag lite extra, det är evigheter sedan jag såg en näckros. Och slamflugebilden är suverän.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Även här har det varit få påfågelögon synliga. Troligen var det få ur förra årets generation som klarade vintern. Nu är det årets generation som är på väg.

Förra året hoppades jag få tillfälle att fånga jungfrusländorna på bild men det blev inte mycket av det. I år har jag äntligen lyckats. Lite nöjd med resultatet är jag allt!

baraenbildavmig sa...

Jamen, det får du vara, det är vackra bilder och alltid extra roligt när man lyckas med något man väntat på!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Visst är det så!

Skicka en kommentar