Gryning

Gryning

onsdag 19 augusti 2015

Från mörker till dag


Nu skulle jag pröva om det tips jag fått och berättade om igår fungerade för min kamera. Det borde göra det men ibland går det inte att rakt av kopiera en för vissa typer av kameror väl beprövad metod till kameror med en något avvikande konstruktion. Rent principiellt fungerar det men det kan kanske behövas någon modifikation i åtgärderna. Det var det som nu skulle utrönas.

Tipset handlade om att öka kamerans ljuskänslighet. Det borde vara en framkomlig väg även om priset var en ökad risk för brusiga bilder. Nu ämnade jag låta kameran få fritt spelrum beträffande ljuskänsligheten och använda mina vanliga inställningar i övrigt och ge mig ut i natten för att gå mot gryningen vid Östra Vingåker. Ett sådant praktiskt prov borde ge en smula vägledning ifall något ytterligare behövde åtgärdas.

Första provet blev en igelkott i gultonad gatubelysning. 


Nästa prov blev en älg på stort avstånd. Det fotot visade jag igår. Jag fick även bilder på dovhjortar. De här fotona skulle jag i normala fall ha beskurit men då framträder bruset i bilden mycket tydligt. Klickar man på fotona ser man lite av det.

Det fanns fler älgar som ville vara med på bild. Möjligen är detta syskonparet jag visat ett par gånger tidigare. Den här gången valde tjuren att springa bort från mig. 

Nästa prov blev viltvattnet. Solen var på väg upp nu. Här tog jag väldigt många foton med ljuset kommande från olika håll. I skogsbrynet uppe på åsen på andra sidan fågeldammarna höll en vildsvinsgalt på att gömma sig men den kom med på bild i alla fall.
Därefter tog jag en del foton ut över vattnet och fåglarna. Det här är vyer som kan vara svårt att hinna uppfatta om man kör bil förbi dammarna.


På en av stenarna i dammen samsades skarvar och gräsänder.
En trött häger stod och halvsov. Han flög snart undan och skrek ut sin förtrytelse över att ha blivit störd.

En liten grupp krickor hade hittat en avskild vrå där de kände sig trygga. De brukar annars vara väldigt misstänksamma mot fula gubbar, som smyger på vägen med kameran fotoberedd. Den här gången fick jag plåta dem.
Det fanns ett par brunänder där också. Det här är hanen på väg åt höger.
Här bortom grågåsen simmar en mörk fågel som jag inte är säker på vilken art det kan vara. De två fåglarna längst bort är svarthakedoppingar, en unge och en vuxen.
Vid bortkanten av dammen finns ett grunt område med en del vattenväxter. Det är populärt bland de unga gräsänderna. Då de landar bildas det bubblor på ytan, vilka ligger kvar länge.

Solen började nu nå ner till vattnet. Två av skarvarna hade flugit iväg. Längst bort i bild simmar två fåglar som jag inte kan identifiera. De är större än gräsänder men mindre än grågäss.
Krickorna hade tillfälligtvis vågat lämna sin trygga vrå och komma närmare. 
Sista fotot från viltvattnet får bli den trötta hägern som hittat en skön plats i solen.
Vid Bonneråd stod ett tranpar med unge men de gav sig raskt iväg då de fick syn på mig. Av ungen syns inte mycket mer än benen.
Strax därefter fick jag se en rävunge göra ett skutt i gräset, för att slå ett tilltänkt byte. Jag tror att räven måste ha sett mig men ansåg mig vara en tämligen beskedlig och allmänt menlös figur. Det gav mig möjlighet att ta många foton.






Slutligen fick jag även fotografera en fälthare.
Jag tycker att det var ett gott råd jag fått och det ska jag fortsätta följa. Tiden får visa om något behöver ändras men så här långt tycker jag inte det.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Bra att du är nöjd med rådet om ISO! Det ökar ju möjligheterna till bra foton i skumt ljus.

Rävungar brukar inte vara så skygga av sig. Grannen hade en tam räv. Jag har dock inte sett rävar på länge. Den som ägde torpet före oss försåg verandan med port, skor försvann från den, räven förmodligen. Roligt med djur som låter sig fotograferas! Haren såg lite förskräckt ut.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jo jag har fortsatt att undersöka mina nya möjligheter och jag blir än mera belåten!
Haren och hans två kompisar hade tagit paus i sitt dryga arbete med att hålla gräset fotbollsplanen partiellt nedklippt.

Skicka en kommentar