Gryning

Gryning

torsdag 20 augusti 2015

Gryning vid Sjöholm


Idag hoppades jag på bra fotoväder vid soluppgången. Prognosen berättade om hög luftfuktighet, låg temperatur och nästan vindstilla. Det tolkade jag som en stor möjlighet att mötas av dimmor vid Sjöholm och en vacker gryning över Näsnaren.

Nästan framme vid gården finns en åker. På den ligger årets nya halmbalar. En av dem kröntes av en räv.
Närmare gården finns en grund fågeldamm. Där höll tranorna på att morna sig.
När de vaknat till gav de sig av för att söka få något till frukost.
En häger hade hittat sitt speciella matställe intill gården.
Fågeln blev störd och gav sig av.
Solen var på väg upp.
Än dröjde det några minuter till den kunde ta sig upp över skogskanten.
Dimmorna drev över sjön och täckte en stor del av vassområdet.
Så fort solen fått en aning höjd över skogen satte den färg på dimman. Den här gången blev färgerna mer intensiva än jag tidigare sett där.
Jag fick för mig att försöka ta ett foto av spindelväv med den rosa dimman som bakgrund.
Solen var på väg att tillfälligt gömma sig bakom Styrsholmen ute i Näsnaren.

Sjöns vatten fick också sin del av färgerna.
Den färgade dimman gjorde sig bra även som bakgrund till en nyponbuske.
I gräset fanns det lysande daggdroppar.
Det är fint vid Sjöholm men det är först då solljuset kommer som kameran visar vad den verkligen kan!

8 kommentarer:

imsys sa...

Oj, oj, OJ så fina bilder! Och den med räven är ju bara för bra!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Det var skoj att räven hoppade upp på rundbalen men bilden är inte perfekt alls. ISO 800 på min kamera brukar ge bilder som hamnar i papperskorgen men står en räv på det där viset får det väl gå för den här gången.

baraenbildavmig sa...

Många vackra bilder blev det, som vanligt. De som jag tittar lite extra på idag är de mornande tranorna, bilden med vit täckande dimma, spindelväv i fröställningar och rosa dimma - ser orientalisk ut - och den gyllene sjön med änderna. Håller med om räven, den bilden hade man velat ha en chans att ta om under bättre förhållanden.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en helt sagolik morgon! Några av de mest lyckade fotona har jag försökt redigera om nu efteråt. Dit hör svanarna och spindelnätet.

baraenbildavmig sa...

Svanar var det ja. Det ser bra ut, men jag har ju inte före-fotona. Sagolika foton en sagolik morgon.

Monika Moren sa...

Otroliga bilder, så vackra att man nästan får hicka;)!!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag kanske ska lägga in före och efter så får du se. Det är skillnad men ifall det är till det bättre är kanske en smaksak.

BeBest sa...

Det var inte meningen att du skulle drabbas av hicka Monika! :) Drick lite vatten så kanske det går över.

Skicka en kommentar