Gryning

Gryning

måndag 31 augusti 2015

Idag gick jag söderut


Morgonen skulle bli molnig och det fanns en god möjlighet till markdimma. Molnigheten gjorde att jag valde bort såväl Sjöholm som Östra Vingåker och satsade på Djulö gärde istället. Något vilt räknade jag inte med att se men kanske kunde jag få ett antal vyer med alléerna i.

Det blev en del foton tagna i mörkret på väg till Djulö. Det fanns en fin måne att dra nytta av även om den oftast hade en disig slöja att skyla sig med. Här är ett par änder i månljuset.

Jag provade även att fånga månens spegelbild.

Solen hade precis nått så högt att den kunde skicka in ljus mot molnens undersidor. Därifrån studsade solstrålarna vidare ned mot markdimman och färgade den i rosa toner där de kom åt.
Över åsen bortom gärdet bredde morgonrodnaden ut sig bland molnen. Detta pågick länge men färgerna bleknade efterhand.


En grupp gäss gav sig av för att söka mat.

Då färgspelet så sakteliga dött ut ägnade jag mig åt övriga vyer. Det låg en del dimmor över åkrarna.
Tidiga motionärer kom i allén.

Det hade nu ljusnat helt men än fanns en del dimmor kvar bortom allén.
Gässen återvände till Djulösjön
Det finns fortfarande mycket säd kvar på åkrarna men det bör vara regnfritt väder och gärna låg luftfuktighet när det ska tröskas. 


På återvägen blev det en del foton tagna ifrån svartbäcksområdet.



Änderna ute på stenen i Duveholmssjön hade vaknat och honan ägnade sig åt en omsorgsfull morgontvätt.



Så har jag varit till Djulö också.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Som vanligt vackra bilder. Lite överraskande med flodhästen i översta bilden! Bilden med husen och det rosa dimbältet är lite annorlunda än de bilder du brukar visa. Snyggt!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Man vet aldrig vad som kan dyka upp här i sjöarna nuförtiden. Nästa gång kanske det är delfiner. :D

Då jag såg dimmans färg förstod jag att jag inte hade möjlighet att hinna förbi husen och då fick det bli så här istället. Nästa gryningsbild är den första jag tog sedan jag passerar byggnaderna. På den syns inte så mycket rosa i dimman även om himlen var rosa då gässen kom.

NatureFootstep sa...

sen soluppgången var riktigt tjusig. :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Monika Moren sa...

Åh så fint foto på bron! Har en speciell förkärlek för broar, en övergång från ett tillstånd till ett annat, alltid hoppfullt enligt mig.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Svartbäcksområdet är en slags naturpark i vilken man anlagt en del promenadvägar och broar. Några är svåra att komma åt med kameran men två av dem brukar jag ofta ha med.

Du råkade ut för att få din kommentar dubblerad, så jag tar bort den ena.

Skicka en kommentar