Gryning

Gryning

tisdag 4 augusti 2015

Måndagsmorgon i dimmans tecken


Tanken var att jag skulle försöka fånga soluppgången en dimmig morgon. I god tid begav jag mig ut men det fanns ingen dimma, däremot blåste det. Det gjorde mig tveksam till att det skulle bli så mycket dimmor att det var lönt att gå dit jag först tänkt. Istället valde jag att åter gå till viltvattnet vid Östra Vingåker. Då hade jag goda chanser att få kompensation ifall dimman skulle utebli, genom att hitta andra motiv längs vägen dit och tillbaka. De möjligheterna fanns inte i lika hög grad om jag satsat på den ursprungliga tanken.

Under tiden jag gick mot viltvattnet mojnade vinden och dimmorna steg, De stora dovhjortarna var ute på en av åkrarna. Det var ett stort avstånd och diset och bristen på solljus omöjliggjorde fotografering. Jag försökte även få en bild av den älg som i maklig takt, värdigt stegade över vägen men även där räckte ljuset inte till. Hade älgen stannat en stund på vägen hade det kanske gått bättre. Nu vet jag dock att den finns där i närheten och gärna går ut och äter av vetet på åkern.

Nästan framme vid dammarna fick jag se en kronhjort. Den var på väg åt mitt håll men jag ville hitta en bättre position där hjorten inte skymdes lika mycket av träd och buskar. Då upptäckte den mig och flydde fältet.

Så var jag framme. Nu låg dimmorna över dammarna och förmodligen även där jag först tänkt försöka fånga gryningen. Solen var på väg upp men skogen stod ännu i vägen för ljuset. Ute på stenarna satt fåglar.
Jag intog min plats på andra sidan dammen och inväntade färgerna då solen skulle bli synlig. De framträdde så sakteliga.

Solen nådde äntligen upp över skogen och en explosion av ljus sköljde ut över omgivningen.
Dimmorna började tunnas ur och motas undan. Det var dags att byta till nästa fotoplats.
Dimmorna skulle snart vara borta helt och hållet.
I gräset glittrade daggen.
En törnskateunge väntade på att få sin frukost serverad. Kanske tyckte ungens föräldrar att det började bli dags att den själv började fånga sin föda.
Själv försökte jag fånga ljuset i daggdropparna.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Väldigt vackra morgonbilder av både dimmor, soluppgång, fåglar och glitter!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev rätt många gryningsfoton och lite annat också mem det mesta dög inte att visa.

Skicka en kommentar