Gryning

Gryning

måndag 10 augusti 2015

Naturmorgon i Östra Vingåker


Morgonen skulle enligt prognosen bli klar med hög luftfuktighet och inte alltför varm. Det borde enligt min erfarenhet betyda att det kunde bildas marknära dimmor ute på åkrarna och då ville jag vara med och se vad som gick att göra av dem. 

I god tid innan soluppgången drog jag ut mot Östra Vingåker. Det var väldigt lugnt ute vid den tiden. Man hörde nästan inga trafikljud. Då och då ropade tranor långt i fjärran. Ett rådjur hördes skälla från någonstans framför mig. Kanske befann det sig bortom Bonneråd. Det fanns inte så mycket till dimma över Backasjön men över åkrarnas sänkor låg den i tjocka lager, så som jag gissat den skulle göra. Det tog en stund innan jag såg något vilt men sen ...

Det började långt ut på en lätt kuperad åker. Något mörkt och relativt stort stack precis upp över ett av åkerns krön. Så kom ett huvud upp och strax efter ytterligare ett. Det var svårt att få till en tydlig bild på grund av avståndet och dimslöjorna men det föreföll vara en älgtjur och en liten älgkviga.

Efter en stund hade de kommit ut ur de värsta töcknen men ljuset var likväl knappt tillräckligt för min kamera.
Älgarna var på väg mot ett dike. Den mindre var först framme.
Tjuren kom efter och hoppade över diket. Därefter började den gå åt mitt håll.



Den mindre älgen hoppade också över diket men fortsatt rakt fram mot nästa sädesåker. Tjuren vände och gick dit.
Den mindre älgen sökte sig in i säden medan tjuren tills vidare höll sig på kanten. Tjuren hade en ojämn hornkrona, 4+6 taggar.
Så gick även tjuren ut i sädesåkern.
Där ute på åkern lämnade jag älgarna. Jag vet inte ifall de sett mig medan jag stod helt öppet på landsvägen men de verkade i alla fall inte bry sig. Så fortsatte jag mot viltvattnen. Efter en stund såg jag tillbaka och nu tycktes älgarna ha upptäckt mig.

Vad jag inte såg då utan upptäckte först då jag tittade på fotona i datorn var att den mindre älgen också är en tjur, en extremt liten fjoling. Klickar man på fotona ser man tydligt var hornen ska komma. Jag har varit i kontakt med Claestorp och fått veta att man vissa år har dålig föryngring och tillväxt på älgkalvarna och den här lilla fjolingen är drabbad.

Jag fortsatte en liten bit och upptäckte kronhjortar till vänster om vägen. De stod rätt nära.
En av dem upptäckte mig snart.
Den andre blev rädd.
Den större av dem följde efter men var inte lika skräckslagen.
På samma åker hade en liten råbock legat och vilat. Nu blev den bryskt väckt av ljudet från hjortarnas språng i gräset.
Jag fortsatte till viltvattnet men den här gången tyckte jag inte att fotona hade något nytt att visa, så stunden där blev kort. En råget med kid uppehöll sig i närheten av Bonneråd.

Hon upptäckte mig efter en stund men lät sig inte skrämmas utan stod lugnt kvar då jag gick därifrån. Jag hittade även en ljus jordhumla. Den verkade ha övernattat på en vägtistel. Visar man upp dylika fakirfasoner är man kvalificerad för att vara med även om man är liten!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Men oj vilka bilder du fick idag! Du kommer djuren så nära och det är fantastiskt för det är ändå vilda djur. Den lilla runda humlan var jättefin. / Monika

baraenbildavmig sa...

Åter en härlig djurserie! Jag vill också fota älgar, har bara två foton på mycket långt håll från förra året.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)
Kamerans objektiv hjälper till att korta ner avståndet. Älgtjuren är som närmast på ca 200m avstånd och kronhjortarna 100. Rågeten med kidet var ca 50m från mig, då jag blev upptäckt. Humlan är på ca 1cm avstånd.

Objektivet är min kameras styrka men då ljuset är svagt kommer kamerans akilleshäl fram. Digitala kameror har en bildsensor, vilken de fångar upp det blivande fotot på. Min kamera har en mycket liten sensor. Det finns fördelar med det men det finns även stora nackdelar. Då bilden, efter att kameran skapat den digitala bildfilen, sparats på minneskortet och den informationen i sin tur öppnas i en dator, förstoras allt som tidigare rymts på en tumnagel upp till datorns bildskärms storlek. Allt finns med, såväl allt som blev rätt men även allt det som kameran inte kunde tolka rätt på grund av bristande ljus. Resultatet blir en kornig bild. Det syns tydligt på en dator, ifall man klickar på bilden.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Älgar är inte vardags mat här heller. Den här gången hade jag tur som kunde stå oupptäckt på landsvägen och fånga älgarna på bild. Tack vare kamerans zoom-objektiv gick det att få till bilderna. Den gamla kompaktkameran hade inte klarat det.

Skicka en kommentar