Gryning

Gryning

söndag 23 augusti 2015

Omredigerat


Det händer att jag då eftertankens kranka blekhet sätter in, går tillbaka till gamla foton och då upptäcker att de nog inte fått rätt redigering. Då återvänder jag till det oredigerade originalet och försöker göra om från början. Det kan bli många försök innan jag för tillfället känner mig nöjd.

För några dagar sedan var jag vid Sjöholm och fotograferade gryningen. Några av fotona har redigerats om. Först var det ett spindelnät som fick sig en duvning. 

Detta är utgångsmaterialet från kameran. Det duger i stort sett som det är men jag önskar få spindelnätet att framträda lite bättre.

I bloggen såg det ut såhär efter redigering och beskärning.
Jag var inte nöjd med färgerna och som sagt nätet ville jag ha något tydligare än på originalet. Det gick att ordna med hjälp av vitbalansen men till priset att även övriga färger påverkades.

Jag låter det stanna där så länge. Längre fram kanske jag kommer på ett bättre knep att få spindelnätet tydligt.

Vid samma tillfälle fotograferade jag svanar ute på sjön. Originalet blev hemskt mörkt.
Det var inte så det såg ut i verkligheten! Här måste mycket ljusas upp men även den röda färgen tonas ned. Så här såg det ut i bloggen. 

Det var bättre men inte bra nog. Nu har jag försökt med en ny redigering.
Jag tror jag stannar där även om jag inte är nöjd. I lördags var jag till Östra Vingåker. På vägen dit såg jag en älg i dimman. Det var ett ypperligt tillfälle för kameran att visa vad den kunde. Det här blev resultatet av kamerans ansträngning.


Fotot är för ljust och här behövs göras något åt kontrasterna.
Detta stämmer mera med hur jag mindes situationen. Jag fotograferade även gryningen. Det första fotot har fått flera omredigeringar. Detta är originalet.
Såhär såg det ut i bloggen.
Jag tycker färgerna var aningen tama så jag prövade att ändra lite i färgbalansen utan att öka mättnaden. Skillnaden finns men är svår att se.
Slutligen har jag gått tillbaka och kikat lite på kossorna vid Sjöholm. Jag håller på att pröva mig fram där men försöker behålla så mycket om möjligt av pastellfärgerna och dimman. Detta är originalet.
Så här såg det ut i bloggen. Jag hade ökat kontrasterna en aning.
Nu har jag försökt behålla originalets svaga kontraster för att ge det rätta dimmiga intrycket.

Allt är ju en fråga om tycke och smak och den påverkas över tiden.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Visst är det en fråga om tycke och smak om man inte är expert. Det är verkligen inte jag. När det gäller spindelnätet är väl dilemmat att du vill att just nätet ska framträda. I den tredje varianten tycker jag att du fick till ett stort utfrätt område högst upp till höger.Vad gäller svanbilden så blev trean bra. Vad gäller älgbilden så blev den för blå för min smak och dimman försvann nästan. Kossorna mår bra av diffusa konturer i dimman. Gryningsbilden är jag osäker om, skillnaden är inte så stor. Men jag vet inte om jag skulle ha beskurit den.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Oavsett vad du anser dig vara så sätter jag stort värde på din åsikt och försöker ta fasta på det du säger. Dina kommentarer har många gånger tidigare hjälpt mig att hitta rätt då jag gått bort mig i redigeringen och kommer nog att göra så även nu. Jag har tagit ditt utlåtande till mig och ska fundera vidare på hur jag ska uppnå det jag vll ha men utan att förlora det som borde få finnas kvar.

baraenbildavmig sa...

Tack för ditt förtroende, Börje! Du jobbar målmedvetet på att förbättra ditt fotograferande och jag är rent ut sagt avundsjuk på din glöd.

BeBest sa...

Jag har inte så mycket annat att roa mig med nuförtiden.

Skicka en kommentar