Gryning

Gryning

lördag 29 augusti 2015

Oroligt i ankdammen


Åter stod jag på vägen förbi viltvattnet. Längst bort hade änderna samlats. Plötsligt blev det ett väldigt oväsen och viftande bland dem. Kanske ville de schasa bort den otäckt fula gubben långt där borta på vägen.
Det lyckades så till vida att jag riktade kameran åt andra hållet och började följa en sädesärla, en ungfågel.








När så fågeln flugit sin kos, gick jag hem. I en trädgård blommade en ros. Den rosens blommor är bland de första foton jag tog med min då nya kamera 2013.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Fint med fågeln och rosen är ju underbar!

baraenbildavmig sa...

Var kommer det där ljusstråket ifrån hos änderna? Roligt med alla olika poser! Sädesärlan skulle du kanske ha filmat, men ja, jag vet, det gör vi ju inte, vi tar många bilder i stället. Vacker bild på rosen!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

BeBest sa...

Ljusstråket är vågor från fåglarna simmande flaxande och allmänt skvättande av vatten. Änderna flög en kort sträcka, landade och sen var det fullt ståhej en stund.
Sädesärlan tog jag väldigt många bilder av med hjälp av serieexponering. Sen valde jag ut de här eftersom de flesta fotona inte var tillräckligt skarpa. Man ser på de sista fotona att en viss grynighet börjar komma. Det har sin orsak i att det ljuset dämpades av dimmoln.

Skicka en kommentar