Gryning

Gryning

lördag 1 augusti 2015

Sälen Grand Prix 2



Idag tänkte jag berätta om ett par bilar som räknades till biltävlingarnas elitklass: Bugatti. Prins Bertil, han var den ursprunglige motorprinsen, ägde en sådan bil. Så fort tillfälle gavs körde han sin älskade Bugatti, däremot tilläts han inte tävla med den.

Till Sälen Grand Prix hade två Bugatti infunnit sig, en blå och en svart. Bugattis bilar hade ett modellnummer. Modellerna var enligt min amatörmässiga mening intill förväxling snarlika men kännare har förmodligen inga svårigheter att hålla isär begreppen. 


Vilken modell den blå är vet jag inte men den svarta var en modell T 51 GP.

Inredningen i dessa bilar är spartansk. Detta är den blå Bugattins instrumentbräda ...
och detta den svartas. Bilarna var högerstyrda. Vad alla mätare och reglage hade för funktioner vet jag inte säkert, så jag avstår att yttra mig om dem. 
Den viktigaste detaljen i bilen var motorn. Föraren och mekanikern var bisaker i sammanhanget och fick finna sig i att ha det trångt och livsfarligt i händelse av en krasch.

Bägge bilarna hade stela hjulaxlar och fjädringen hanterades av bladfjädrar och mekaniska stötdämpare med ställbar dämpning. 
Samtliga skruvar och muttrar till karossen var säkrade med hjälp av ståltråd. Här syns bakre körriktningsvisaren och bromsljus. 

Strålkastarna var däremot stora. Det var ju framåt bilen skulle.
Intill föraren fanns bensinkranen.
Föraren hade även en växelspak och en handbroms. Dessa spakar satt på bilens utsida tillsammans med signalhornet.

En intressant detalj inne i förarutrymmet var denna. Eftersom bilarna har startvev, finns ingen elektrisk startmotor eller batteri men tändningen behövde elektricitet och till det krävdes en generator och en tändspole. Säker är jag inte men jag gissar att det är dessa tillbehör som syns här. Jag vill påstå att de sitter rätt oskyddat intill mekanikerns och förarens ben.
Nu är det så att åker man för att visa upp sin gamla pärla, behövs en del dekorativa tillbehör, vilka ska skapa rätt sentimentala atmosfär och nostalgiska känsla hos betraktaren. Diverse tillbehör samt gamla bränsle- och oljedunkar kan då vara en hjälp.


Imorgon kommer det att handla om MG.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Snygga detaljbilder! Lite udda tycker jag att det är med de säkrade muttrarna och skruvarna.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Franska bilar brukar ha sina egenheter. Jag vet inte om de säkrade skruvarna på detta sätt då de tävlade på bana men av allt att döma är det tvunget då man ger sig ut på nuvarande svenska vägar.

Anonym sa...

Hej det är jag som äger den blå Bugattin
Som svar på frågan om skruvarna sett att säkra dessa så kallade "mussepiggskruv"ni ser varför dom kallas så.svaret är att dessa skruvar åtdrages löst för att kaross plåten aluminium inte ska spricka, ram konstruktionen är flexibel och rör sig lite när man kör hårt i kurvor mm. som i sin tur bidrar att hjulen inte lyfter från vägen. /CAM

BeBest sa...

Tack CAM!
Nu fick jag lära mig något nytt som jag inte kunnat lista ut själv!

Skicka en kommentar