Gryning

Gryning

lördag 22 augusti 2015

Syner i dimman


Idag gick jag åter till viltvattnet vid Östra Vingåker. Strax efter Bonneråd såg jag en kronhjort. Det var en hind.
Hinden hade sällskap med en ung kronhjort.
Vid Bonnerådstorp hade en älgtjur knallat ut i åkern och lät sig väl smaka. 10 taggar räknade jag till. 5 på varje horn.
Solen var på väg upp mot horisonten.
Solen klättrade på för att komma fram men samtidigt ökade dimman.
Till slut nådde solen över skogen.
Dimman låg tjock över dammen, så jag valde att så sakteliga gå tillbaka. En häger hade ställt sig bra till på ett skuggat ställe, rätt nära vägen.
Ute i den solbelysta dammen hade en kvartett änder fått sig en stund i ljuset.

Sångsvanar i solbelyst dimma är på gränsen till vad min kamera klarar.
På den skuggade sidan vilade en enkelbeckasin.
På hemvägen fick jag se en älgko stå långt borta på andra sidan åkrarna. Hon åt då löv från träden. Det visade sig att hon hade sällskap.
Idag fick jag inte se något rådjur men ett par dovhjortar hann jag upptäcka innan de några sekunder senare försvann in i skuggorna. Det var hög luftfuktighet i morse, 

Såväl i spindelnäten som på grässtråna hängde pyttesmå droppar och fångade ljus.

Jag tänkte passa på och ta foton av de tomma brofästena vid Värmbol. Då valde jag att gå leden Backasjön runt för att komma dit. 

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Du fortsätter morgonmötena med djuren på dina promenader. Kronhjorten avtecknar sig vackert mot himlen, solens kamp mot dimman förevigar du med bravur, men denna gång är det det perfekta glitternätet som jag fastnar för. Snyggt! Även glitterbilden under är en humörhöjare.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Går jag mot Östra Vingåker innan gryningen är det nästan garanti på att jag ska få se något djur. Väljer jag att gå mot Stora Djulö eller Sjöholm är det inte lika säkert.

Jag kan berätta att även sångsvanarna här har fått en ny redigering.

baraenbildavmig sa...

Det är lite Strindbergskt drömspel över svanarna, eller måhända är det Tjechov som har inspirerat dig. Vackert är det.

BeBest sa...

Nja jag hade nog inga författare i tanken utan mera försökte se ifall det gick att få till något med dem i dimman. Lätt var det inte men trägen vann!

Skicka en kommentar