Gryning

Gryning

lördag 15 augusti 2015

Ute i dimmorna


Vi fick lite regn i torsdags, vilket jag räknade med skulle kunna ge en del dimmor fram på nattkröken. Det stämde rätt bra. Även om dimmorna inte låg täta överallt på fredagsmorgonen, så fanns diset i luften och det tjocknade till vid sänkorna ute på fälten. Över Duveholmssjön låg en kompakt dimma men mörkret omöjliggjorde ett användbart foto. Vid Genne gick det lättare att få en bild av läget vid Backasjön, genom att lägga kameran på broräcket.

Det fanns en del vilt ute. En liten grupp dovhjortar stod nära vägen men var skymda av buskage och den mörka skogen bakom den stal ljuset. Det hjälpte inte ens inställningarna för nattfoto. Bättre gick det ute på åkrarna bortom Bonneråd. Ungefär där älgarna gick senast fanns nu kronhjortar. Det var inga stora djur men får de äta upp sig så kan de om något år vara dem som bestämmer bland kronhjortarna i trakten.

Ur säden på den speciella åkern stack det upp horn och sen kom det även upp ett huvud.

Det visade sig vara fyra dovhjortar på plats. De sprang undan men ville först inte lämna åkern. När så tidningsbudet kom blev det för mycket dem och de tog skydd i skogen.
Det fanns även enstaka hjortar ute på andra sidan vägen.
Den lilla råbocken var också framme.
Så kom jag då till viltvattnet och här fanns det mer än väl av dimma och tidig höstkänsla! Det var råkallt på vägen genom dammarna.




Solen var på väg upp över skogen och jag ställde mig i slänten på andra sidan fågeldammarna. Redan innan solen kommit över trädtopparna kunde den lysa rakt genom trädens kronor.




En flock gäss flög förbi.
Solen hade nu nästan nått upp över skogen samtidigt som dimmorna började lätta. Det var dags att byta position. Det medförde att jag inte fick solstrålarna rakt mot mig men fortfarande fanns det små upplysta ställen ute på dammen.
Hemvägen tog jag förbi Hovmanstorp och Backa. Sädesaxen stod daggvåta. Det här är en åker med vete på men säden är inte sortren. 
På grund av den trasiga bron vid Värmbol har jag inte gått här över sommaren, Därför kom jag att missa något vackert. Vid såväl Hovmanstorp som Backa har det odlats oljelin den här sommaren. Än fanns det enstaka blå blommor där men det mesta blåa stod blåklinten för.

Enstaka linblommor fanns det också men de hade inte hunnit vakna till på morgonen.

Vid Backa tog jag vandringsleden bort till bron vid Genne. Få har gått där i sommar och stigen var igenvuxen av högt gräs, nässlor, vildhallon och diverse skott från buskar. På så vis fick jag sällskap ända hem av en fästing.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Åh så fina foton i soluppgång. Vackert med allt guld i vattnet. Fina bilder av hjortarna också, de är ståtliga djur!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Då jag gick hem kändes som jag hittat rätt morgon och fått med mig många lyckade foton. Det blev sen svårt att välja ut vilka som var bäst.

baraenbildavmig sa...

Ja, många fina bilder fick du med dig hem igen och det är svårt att kommentera alla. Men solen genom trädtopparna gav speciella bilder, mycket lyckade! Gillar även glitteraxet och bilderna på de blå blomstren.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Många av solskensfotona kommer jag att redigera om. Jag tror att det går att förbättra dem om man tar tid på sig och prövar sig fram.

Skicka en kommentar