Gryning

Gryning

tisdag 8 september 2015

Bröl än en gång


I måndagsmorse var jag åter ute för att söka upp någon brölande hjort. Eftersom de för närvarande uppehåller sig på marker, jag sällan besöker, är det svårt att säkert lokalisera dem och att hitta en framkomlig väg dit. Jag hör de brölande hjortarna men ser dem inte och vet inte exakt var de just då befinner sig. 

I lördags var det dimma över markerna och sikten inte så mycket att yvas över men i måndags var det klart väder och nordanvinden drev undan alla tillstymmelser till dis och värme. Jag valde att försöka hitta vägar med lä och att jag skulle försöka hålla mig så att min doft med vindens hjälp drev bort från platser där hjortarna befann sig i lördags. Detta val kom mig att vandra i stort sett samma väg som senast men nu åt motsatt håll.

Natten var stjärnklar.


Gryningen kom.
Där jag senast stod och filmade fanns det en liten flock kronhindar med kalvar och en mängd tranor på avstånd.
Jag passerade Claestorp men valde att gå en mer vindskyddad grusväg. Jag kom då förbi ett bestånd av olvon.
Grusvägen når landsvägen vid den speciella åkern där det nästan alltid finns något vilt att se. Där gick två unga kronhjortar. De här två är inte stora nog att delta i brölandet.

Där fanns även tranor på andra sidan landsvägen.
Väl åter i stan hade solen börjar värma upp vindskyddade platser. Den här fältharen såg ut att njuta av stunden och solvärmen.
Själv kände jag mig mest frusen. Det börjar bli dags att leta fram en jacka att ersätta västen med.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Haren har en något arg min, tycker jag. Den ser inte riktigt ut som om den var nöjd med livet. Det är något med blicken… Bättre bröllycka nästa gång! Du fick ju fina foton med dig hem. En foto i min smak är den rena gryningsbilden.

BeBest sa...

Jag tror haren är lite trött. Den satt på den plats där solljuset var starkast och påminde lite om alla blekansikten som brukar sätta sig i den första vårsolen med nyllet mot ljuset.

Det blir nog inte så mycket mera bröl här i år. Det var inte lika hektiskt i måndags som i lördsgs, så antagligen håller brunsten på att klinga av.

Skicka en kommentar