Gryning

Gryning

lördag 12 september 2015

Det ville sig inte


Jag fick ett tips om stora möjligheter till norrsken över hela Sverige. Det har faktiskt varit så under flera nätter de senaste veckorna. Nu tänkte jag att denna fotomöjlighet måste jag försöka mig på. Med fotostativet i ryggsäcken, kameran hängande om halsen, ficklampan i näven och reflexvästen på begav jag mig bort mot åkrarna vid Bonneråd och började spana mot norr. Himlen mörknade efter hand och stjärnorna och vintergatan syntes klart. 

Över åkrarna steg dimmor. Jag hade valt att stå så högt som möjligt för att undvika dem. Den strategin fungerade. Däremot hade jag inte räknat med att sjöarna skulle trycka upp höga dimbankar. Det gjorde det svårt att veta om det var dimmor eller en antydan till norrsken över horisonten. 

Efter någon timmes väntande började det dra in moln österifrån. Då insåg jag att försöket inte skulle ge något positivt resultat, i varje fall inte där jag då befann mig.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Synd, det är ju så vackert med norrsken!

BeBest sa...

Ja, det är ju det men det kommer kanske fler tillfällen.

Skicka en kommentar