Gryning

Gryning

torsdag 17 september 2015

I en vid sväng


Enligt väderprognosen skulle onsdagsmorgonen arta sig till att bli fin. I god tid klev jag upp och kunde småningom bege mig mot Östra Vingåker. Det var ännu inte tillräckligt fotoljus så dovhjortarna vid Opp-Genne fick finna sig i att inte bli med på bild. Promenaden gick vidare och vid Hultstugan såg jag hjortar mycket långt bort och halvt dolda i dimmorna. Med hjälp av kameran kunde jag se att det fanns djur med horn på men det var omöjligt att avgöra vilken art. Det måste tas foton för att avgöra det. Bilderna visar att det var kronhjortar.
Jag passerade Bonneråd och på åkrarna till höger om vägen såg jag två dovhjortar.
Fotografen NatureFootstep hade också vaknat tidigt och kom farande förbi. Hon stannade vid viltvattnet och hittade fina motiv där. Jag tog också en del foton men de fick inte godkänt då det senare kom till gallringen bland bilderna. NatureFootstep undrade om jag ville följa med på en sväng och så nämnde hon ett par platser varav åtminstone en var helt obekant för mig. På väg dit stannade vi vid Claestorp.
Den obekanta platsen heter Knutstorp. Det fanns en del att se där. Många vida vyer att gå bort sig i men även ett spindelnät fastnade jag i.



Vi stannade till vid Djulö och ett ställe till vid Duveholmssjön men de fotona jag tog där blev inte lyckade.
Nästa anhalt blev Skogskyrkogården. Dit in har jag inte heller varit tidigare. Nu skulle vi se ifall det fortfarande fanns blommande näckrosor.
Av bara farten passade jag på att få med mig en samling klara droppar också. Gräset växte ovanpå kyrkogårdsmuren.
Det blev en vidare sväng och intressantare morgon än den promenad jag förväntade mig då klockan väckte mig 04.00. Tack för skjutsen NatureFootstep!

3 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Trevligt med sällskap ibland, särkilt kanske om det innebär att man kommer till nya ställen. Fina bilder, vyerna från Claestorp och Knutstorp särskilt. Spindelnätet är supersnyggt med den vackra bokehn som följer stråna. Näckrosbilden är också väldigt njutbar med fin komposition och färgerna.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag kommer nog att traska bort till Knutstorp igen. Det finns mer att hämta där!

NatureFootstep sa...

:)

Skicka en kommentar