Gryning

Gryning

onsdag 23 september 2015

I ett stilla regn


Det utlovades något litet regn vid gryningen och en timme framåt. Det var Klart.se som gjorde det. SMHI vågade sig inte på att säga mer än molntäckt himmel men ingen nederbörd. Vad gör man då? En av dem kommer att få mest rätt. Jag klädde mig för att tåla något litet regn och gick ut.

En timme innan gryningen började det fara vått i luften. Jag var då vid Genne. Det var mörkt och jag hade reflexvästen på. Precis efter bron stötte jag på dovhjortar. De fanns precis intill vägen men sprang undan. Jag såg dem som otydliga mörka fläckar. Kameran såg inget alls.

Det fanns fler grupper av dovhjortar ute på åkrar eller intill skogsbrynen. Det hade ljusnat en aning och det gick lättare att se dem nu men ljuset var ändå för svagt för att det skulle bli tydliga foton. Mellan 6 och 7 är det mycket trafik på vägen så reflexvästen kändes passande. Den skrämmer inte djuren, snarare blir de en aning förvirrade för de tycks inte få grepp om vad de tittar på men fåglarna reagerar mer på den gula färgen. Det såväl syns som hörs och de ger sig undan kvickt redan medan jag befinner mig på långt avstånd från dem.

Då jag var framme vid viltvattnet tog jag av mig västen. Det fanns en aning dimma och nu kom regnet så sakteliga. Sädesärlan såg jag inte till men det fanns gräsänder.
Soluppgången skedde på andra sidan molnen. Det blev därefter lite ljusare och för omväxlings skull riktade jag kameran år motsatt håll för att få med mig något annat i färgväg än enbart grått.
Regnet gjorde det svårt att fotografera. Min nuvarande kamera är inte vattentät. Min nästa, om det någon gång i framtiden blir en ny, kommer att vara det! Jag vandrade hemåt igen med kameran instoppad under jackan och reflexvästen var åter på för säkerhets skull så länge jag gick på landsvägen. Vid Genne fanns haren på plats. Den var rejält blöt trots att det stilla regnet hade avtagit.
Innan jag var hemma hade regnet upphört helt men det fanns droppar kvar på äpplena.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det skulle verkligen underlätta att ha en vattentät kamera. Jag har ju testat min, men trots det vågar jag inte utsätta den för mer regn. Gillar dina regnbilder!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det har kommit en ny version av min kamera. Lumix DMC-FZ300 heter den. Panasonic påstår att den ska tåla regn samt att den fått en del ytterligare finesser som man kan ha glädje av. Det får jag hoppas för priset steg en del också.

Skicka en kommentar