Gryning

Gryning

måndag 28 september 2015

Under en röd måne


Jag var ute under den gångna natten för att beskåda och fotografera månförmörkelsen och den röda måne som då skulle uppstå. Det var lite besvärligt i början innan jag kom på knepet att inte sikta på månens ljusa yta utan istället försöka fånga in den del som jordskuggan ockuperat och lagt i mörker.

De här fotona över händelseutvecklingen på natthimlen är endast beskurna och försedda med mitt namn. 










Jag stod vid Viren och det röda månljuset speglade sig i vattnet. 

Röd måne över Luvsjöområdet och Krämbol.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vilken häftig upplevelse det måste vara! Fin bildserie! Jag missade det p.g.a. total molnighet.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Mer eller mindre partiella månförmörkelser inträffar väl varje år någonstans på jordklotet men när den blir så här total samtidigt som det är en supermåne händer inte var dag. Nästa gång kan bli om 10 år och då vet man inte i vilket skick man är då om man ens lever.

Nu har jag sett det också och visst, det var kanske värt en natt på bryggan vid Viren, för jag slipper gräma mig över att jag lät tillfället gå mig förbi när allt fanns lätt tillgängligt. Hade det varit moln hade det blivit en annan sak men vi hade helt klar himmel så jag hade inte haft något att skylla på ifall jag avstått.

Jag offrade följaktligen en natts sömn och tänkte noga igenom innan hur jag skulle bete mig så jag inte skulle överhopas av månbilder. De planerna sprack rätt fort och jag fick ihop över 400 foton att sedan sortera och försöka göra något av. Det tog sin tid och jag behövde sova också så det fick bli enklaste möjliga åtgärder.

Nu har jag gått igenom en del av bilderna en gång till och resultatet av det ska väl också visa sig vad det lider. Det kommer att bli väldigt annorlunda foton jämfört med vad jag annars brukar visa upp.

baraenbildavmig sa...

2033 sägs det att den ska synas hos oss igen. Hmm. Inte så lite avundsjuk är jag, när jag nu läser att det nästan bara har varit hos oss och i Sthm som det var mulet. Lätt hänt att man ta många foton och bättre det än för få, tycker jag. Även om det är mycket att ta rätt på så är det ju kärt besvär. Ser fram emot fler bilder.

BeBest sa...

2033 lär åtminstone min aska vara spridd för vinden. Många av de foton jag tog hade kunnat bli bra men med ISO på 3200 såg bilden mera ut som en rödfärgad myrstack än en måne. De röda fotona ovan har ett ISO på 1600 och det är illa nog. Nu syns inte kornigheten lika tydligt eftersom bilden inte visas i full storlek men den märks ändå av.

Monika Moren sa...

Jättebra kort på månen som skiftar över till rött!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Det sista röda månen tycker jag ser ut som ett äpple.

Skicka en kommentar