Gryning

Gryning

lördag 17 oktober 2015

En orgie i blomflugor


Jag skulle till apoteket och till Ica. Kameran var med och det togs en del foton med blommor och blad som motiv men så fick jag se en blomfluga och sen såg jag fler och nu blev det många foton tagna. Jag vet inte så mycket om dessa flugor men har prövat att identifiera dem. Några misslyckades detta företag helt med och övriga är vad jag försökt gissa mig till men osäkerhetsfaktorn är hög.

Den här flugan vet jag inte så mycket om men tror att den tillhör släktet slamflugor.

Nästa fluga tror jag är en pendelblomfluga, Helophilus pendulus.
Den här arten kan vara en gul solblomfluga, Syrphus ribesii.
Följande tre foton visar en gulfotad slamfluga, Eristalis pertinax. Det har jag fått hjälp av kunnigt folk att få veta.



Möjligen är detta en stor slamfluga.

Nästa art är en kompostfluga. Det släktet har svullna lår på bakbenen.
Åter en art jag inte kunnat identifiera.
Slutligen en höstaster som var så intressant att två olika arter av blomflugor samsades om den.
Så var jag framme vid apoteket och där möttes jag av nya överraskningar.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fina skarpa bilder tog du på blomflugorna! Jag tror inte att jag skulle se att det var så många olika blomflugor, för mig ser de tämligen lika ut, utom kompostflugan med sin spinkiga kropp och muskulösa lår.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Nu när det är svalare temperaturer är flugorna lite trögare och det går att smyga fram kameran tätt inpå dem. I bland flyger de undan men eftersom det är glest mellan blommorna är de snart tillbaks.

Skicka en kommentar