Gryning

Gryning

tisdag 20 oktober 2015

En söndagsmorgon i mitten av oktober 1


Det var molnigt och dimmigt ute då jag vaknade. Venus syntes över diset.
Vid det här laget har jag lärt mig att kameran behöver en hel del ljus ifall det ska bli bra foton. Av den anledningen väntade jag en stund med att gå ut men planen var att traska bort mot Duveholmssjöns bortre ände och sen knalla tillbaka. 

Så gav jag mig av. Gatubelysningen var fortfarande tänd då jag kom till passagen under järnvägen men hann släckas innan jag passerat igenom.
Över sjön låg såväl dis som dimmor. 

Jag följde den nya promenadvägen längs järnvägsbanken. I vattenbrynet fick jag syn på ett strå med droppar på. Sånt tycks jag inte klara att motstå.

Sjön har en egen passage under järnvägen och i år har vi människor också begåvats med en möjlighet att ta oss till andra sidan sjön med hjälp av en bro.
Jag stannade en stund vid bron med hopp om att fånga soluppgången men den lät vänta på sig. Ett flygplan flög över sjön. Solen var ännu under horisonten men solstrålarna nådde upp till flygplanets avgaser.

Det dröjde ytterligare ett tag innan man kunde ana att soluppgången var på väg.
Jag gick över bron och hamnade i ett glittrande landskap av daggdroppar.


Medan jag jag trampade runt i skuggan för att fotografera daggen steg solen och ljuset gav dropparna klarare färger.




När väl solen kommit upp helt över skogen blev det riktigt ljust och dimmorna började stiga.



Jag var nu på Duveholms ägor och därifrån fick jag denna gryningsbild.

Framme vid Duveholms herrgård var ljuset i dimmorna och vattnet bländande,


Från herrgården ämnade jag fortsätta vidare mot Svartbäcksområdet. Det kommer i nästa del.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Väldigt fina bilder från din söndagsdimmorgonpromenad! Läckert foto på flygplanet med solbelyst avgasstråk! Bilden under, där solen är på väg upp är trolskt vacker. Jag önskar att jag hade nära till vatten. Glitterbilderna är också fina, särskilt de två understa med gyllene ton.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en förtrollad morgon och vi tog för oss av skönheten och njöt!

NatureFootstep sa...

otroligt tjusigt :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Skicka en kommentar