Gryning

Gryning

tisdag 20 oktober 2015

En söndagsmorgon i mitten av oktober 2


Från Duveholm jag på den upprustade stigen under skuggande grenar gick mot Svartbäcksområdet, Över de mest sanka delarna har man byggt breda spänger att gå på. Det går bra att dra barnvagn på dem men den övriga stigen är inte helt slät eller plan så även om det går att ta sig fram med barnvagn, så bör man nog ha en med stabilt chassi och bra hjul för att klara rötter och stenar. Strax innan jag var framme vid Svartbäcken såg jag dessa svampar på en fallen bävergnagd asp.
Så kom jag ut ur den lummiga grönskan och möttes åter av solskenet.

Den långa bron genom insektsparadiset var fläckvis hal av nattfrost men där solen kom åt, smälte den frost samt fick daggen att ånga bort och överallt glittrade det i dropparna.
Över vattnet inne i Svartbäcksområdet fanns det lysande dis.

Sjön låg spegelblank.
Intill stigen förbi fårhagarna finns en nyponbuske och den var ett veritabelt fyrverkeri av fångat ljus i vattendropparna och knallröda nypon. Här fick kameran gotta sig så mycket den orkade!







På återvägen passade jag på att komplettera med mera torrvaror till skafferiet.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fina promenadbilder, särskilt droppbilderna! Det är bara vid vissa tillfällen, tycker jag, som dropparna blir så där runda och rikliga. Jag förstår att kameran fick gotta sig!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en stund av lycka var gång jag såg en möjlighet och upptäckte att jag klarade att göra det jag ville med den. Dropparna satt så fint till att jag lätt kunde ta macron av dem och ljuset kom från rätt håll.

NatureFootstep sa...

lika läckra som du sa :)

BeBest sa...

Tack NatureFootstep! :-)

Skicka en kommentar