Gryning

Gryning

söndag 4 oktober 2015

Mer dimmiga förtecken


Vid Genne stannade jag på bron och tog ett foto av den begynnande gryningen över Backasjön.
Åkrarna vid Opp-Genne och övriga fält längs vägen hade plöjts, så där kan jag inte räkna med att få se betande vilt på ett tag men det blir väl sådd någon höstgröda där snart och sen står det inte på innan viltet är tillbaka.


Vid Bonneråd hjälpte dimman mig att få en gammal vy i ny version.
Än hade jag inte sett något vilt alls men jag trodde att det borde finnas någon hungrig hjort på de platser det finns gräs kvar. Den speciella åkern med den speciella udden vars namn jag inte vet har en del gräs längst bort från vägen och där hoppades jag få se något om nu dimman tillät det - dimmorna började nämligen tillta - men något fanns där på udden.
Efter att under en lång stund ha försökt få kameran att ta in att jag ville ha foton av dovhjortarna, vände jag blicken åt andra sidan vägen. Som sagt dimmorna ökade i täthet.
Såna här dimmiga morgnar kommer vi få många av den närmsta tiden och folk som då ska till jobbet bör vara extra uppmärksamma och kanske köra lite saktare. Det är vilt i farten i gryningen och just nu pågår älgbrunsten. Apropå brunst och älgar, i dimmorna över åkern mittemot vägen upp Botorp anade jag ett par mörka skuggor.






 På fotona ovan befinner sig älgarna ca 50m från vägen men under tiden jag förflyttade mig så att jag skulle få en bättre position, drog de sig tillbaks mot skogskanten. Där stod de en stund och poserade men nu var nog avståndet bortåt 100m och dimmorna hade minsann inte lättat.



Vid viltvattnet var det relativt lugnt. Änderna ville inte gärna vara med på bild och jag lät dem få sin vilja igenom. Det var dags att gå hem.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Dimman beslöjar allt och du tog vackra sidenmjuka bilder. Jag gillar de tre översta bäst och en av de första stora bilderna på älgen där den nästan ser ut som en silhuett. Den andra dimbilden är nog extra vacker, så drömsk...

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var svåra ljusförhållanden i början och även om de förändrades efter hand ljuset tilltog medförde den ökande dimmigheten att kameran stundtals utsattes för omöjliga prov. Älgarna var nog värst. Där överträffade kameran sig själv och lyckades skapa foton som påstods vara tagna med ett dubbelt så starkt objektiv. Jag misstänker att kameran har tagit till sin inbyggda möjlighet till digital zoom för att få fram de sista 4 bilderna.

Men det är något särskilt med dimmor ...

Skicka en kommentar