Gryning

Gryning

måndag 19 oktober 2015

Mera höstrött


Så hade jag fått min blodtrycksmedicin och ämnade handla mat till helgen. Det är inte så många hundratals meter mellan apoteket och livsmedelsaffären men det fanns en del granna parkväxter att beskåda längs vägen.

Redan utanför vårdcentralen såg jag en annorlunda rönn. Bladen var vackert röda och det är kanske inte så ovanligt vid den här tiden på året men vita bär antyder att den busken har sitt ursprung i en annan del av världen.

En buske av något slags lönn ståtade med synnerligen röda blad.

Benved har som namnet säger ett hårt trä men det har även en giftig fast vacker blomma.

Så hade jag handlat vad jag behövde och traskade hem till mina hibiskusar. Den röda hibiskusen hade gott om pollen och delade gärna med sig till Adonicus som inget hade att komma med utöver sin vackra blomma och kanske även är steril.
Även den gula Athenacus fick pollen av den röda hibiskusen. Athenacus får ibland frön fast oftast tappar den fröhusen i förtid. Jag har dock plantor där den hibiskusen finns med antingen som far eller mor så den kan om den vill. Faktum är att det gick att få grobara frön, där Athenacus till och med är både far och mor. Plantan växer sakta men den växer!

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag tror att hela benvedsbusken är giftig. Men den är onekligen vacker. Fin bild på pärlrönnens blad och bär! De där lönnarna är bra röda och löven på marken gav en bra bild. Samlar du röda bilder till tävlingen?

BeBest sa...

Nej jag har ett gammalt foto som möjligen kan duga. Den är i alla händelser inte helt lika alla andra röda frukter. Jag visade det den 28 mars förra året. Jag har inte bestämt om jag ska delta än.

Skicka en kommentar