Gryning

Gryning

lördag 3 oktober 2015

Nattsudd med dimmiga förtecken


Natten förväntades bli klar med svaga vindar och hög luftfuktighet. Med andra ord, ett tillfälle att få foton med mycket dis och dimma i, om man befann sig på rätt ställe. 

Det var mörkt då jag gick ut men dimmor och gatubelysning kan tillsamman skapa en ny och något mystisk värld av redan välkända miljöer. Nu skulle jag försöka se hur mycket trolsk magi det gick att framkalla ur Katrineholms gator och promenadvägar.

Här är en kort trång passage mellan buskarna.

Jag traskade runt på gatorna i min närhet men få av dem hade någon mystik att erbjuda. Det var först då jag kom till den här vägen det kändes rätt.
Jag följde gatan och kom in på en ny gångväg vilken förde mig till Luvsjöområdet. Där var det dimmigt! Jag hade kunnat fortsätta vägen fram under lyktorna men jag gjorde inte så. Jag hade nämligen en idé om att det skulle vara möjligt att få intressanta bilder av den här platsen från ett annat håll. 

Jag vek av mot vänster, följde en gata och kom till den här mörka gångvägen. Härifrån trodde jag det det skulle gå att få riktigt skumma foton med mycket dimma i.

Jag misstog mig på ljuset och dimmorna. Så här blev resultatet.
Jag fortsatte förbi Luvsjön.
Målet var att lagom till det började ljusna befinna mig på vägen mot Östra Vingåker. Åkrarna runt den borde ha mycket dimma att bjuda på och kanske en del annat också.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det här inlägget har jag tydligen missat. Läckra effekter det blir med dimma och gatljus! Jag gillar bilderna tre och fyra bäst för deras mjukhet, ljuset flyter ut på ett fantastiskt sätt. Borde prova på det, men jag är sällan ute så tidigt. Jättefin bildserie!

BeBest sa...

Är det bara tillräckligt tjock dimma blir det riktigt spännande. Det enda som fattas är väl att det någonstans ska gå att skymta ett par suspekta figurer.

Skicka en kommentar