Gryning

Gryning

måndag 26 oktober 2015

Nu är de på gång


Det börjar dra ihop sig för dovhjortarnas brunsttid. I morse tänkte jag gå runt Hovmanstorp för att se hur det stod till där. En stund innan soluppgången var jag på väg.
Eftersom bron vid Värmbol inte finns längre, måste jag gå över ån vid Genne. Då passade jag på att få med ett foto av Backasjön.
Bortom Backa stötte jag undan en grupp hindar. De stod gömda inne i ett buskage men tyckte väl att jag kom dem för nära. Jag hörde prasslet i de fallna löven då de gav sig av. Därefter fick jag se några av dem på håll. I närheten av Backa har jag annars hört och sett en revirhävdande dovhjort men det var för två år sedan. Om det mötet har jag berättat i blogginlägget från den 150110, Dovhjortar jag mött. Nu var det tyst.

Vid Hovmanstorp såg jag hindar på långt håll. Medan jag stod där och spanade på dem, för att se ifall de hade herrbesök, kom två unghjortar fram ur skuggorna och ställer sig på en solbelyst plats och börjar beta. Jag befinner mig ca 30 meter från dem. Här har de ännu inte upptäckt mig. Den andre hjorten skymtar man hornen av bakom den förste.
Den förste upptäcker mig efter en stund. Han är mer förbryllad än rädd och kan inte klura ut vad det är för fuling som står där ute i solskenet på vägen.

Den andre har under tiden betat bakom björken men kommer nu fram och bägge börjar beta. Den andre hjorten har ännu inte sett mig.

Bägge betar tryggt och lugnt framför mig, som vore de välskötta tillitsfulla mjölkkor.
Efter en stund ämnar de byta plats och då får den andre se mig. Han är mer skeptisk till den där skumma figuren på vägen.

Som en följd av det springer de undan en bit men stannar för att se ifall jag följer efter.
Det var då jag hörde den revirhävdande hjorten någonstans i skogen bortom åkern bakom mig rapa ut sitt budskap. Då hjortarna givit sig av traskade jag fram till landsvägen vid Bonneråd.
Från vägen såg jag tillbaka mot skuggorna kring Hultstugan.
Nu vet jag att dovhjortarnas högbrunstperiod är inne. Den varar inte så många dagar ,så jag får försöka passa på och hoppas att vänsterknäet vill vara med. Det är lite osäkert med det.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Det var ju HÄR min kommentar skulle stå! Nu hamnade den under inlägget den 25. Så kan det gå när inte haspen är på:-).

BeBest sa...

Då lägger vi på haspen! :D

baraenbildavmig sa...

Trevligt möte med hjortarna och fina bilder på köpet. Det närmaste jag har kommit vilt i år är en älgfluga som bet mig i nacken häromdagen. Riktigt ful typ.

BeBest sa...

Det blev ett mycket speciellt möte. Jag tog mängder av foton men det var lite osäkert med skärpan på de flest. Mellan första fotot och det sista gick det 8 minuter. Så lång tid stod jag alltså framför hjortarna fast hade den andre hjorten kommit först hade det nog inte blivit så många foton tagna. Han var inte särskilt förtjust i att vara fotomodell.

Skicka en kommentar