Gryning

Gryning

fredag 16 oktober 2015

Plötsligt blev det sol


Morgonen var kall och troligen hade det varit nattfrost utanför bebyggelsen. Då solen kommit upp lyckades den på kort tid få dagg och eventuella frostkristaller att tina och förångas. Det blev alltså en snabbt skapad och tämligen raskt övergående dimmig morgon. Dimmorna dämpade solljuset.
Utanför mitt fönster finns två rönnar. Den ena fäller bladen tidigt och ståtar nu med nästan kala grenar och enstaka rönnbärsklasar, den andra däremot behåller lövverket längre och är därtill även mer fruktsam till fåglarnas glädje. Strax efter att dimmorna försvunnit fylldes rönnen av trastar.



Jag skulle någon gång under dagen bege mig till apoteket och även handla hem mat till helgen. Kameran fick följa med. Det kom att ta mer tid än beräknat innan jag var framme men det blev å andra sidan en hel del foton tagna under tiden. 

Det började lite försiktigt med ett höstfärgat hasselblad.
Sen hittade jag en trädgårdssnäcka.
Gullriset står nu med silvergråa frön och väntar på småfåglarnas hjälp att sprida dem.
Därefter kom sökandet efter fotomotiv att ta andra sig helt vägar än vanligt men det får komma i morgon.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det riktigt sprakar av färger i dina hösttrastbilder! Andra bilden är rolig där fågeln har en besynnerlig ställning, som om den hade ett gympapass. Och tänk så vackert det kan vara med en liten snäcka på ett höstligt blad!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag vet inte om björktrasten har fått för mycket rönnbär och fått balansproblem eller ifall den bara sträcker sig efter en klase till.

Skicka en kommentar