Gryning

Gryning

lördag 10 oktober 2015

Under molntäcket


Långt innan soluppgången stod jag på åsen och skådade ut över Näsnaren. Fåglar av olika slag simmade i långa rader fram och tillbaka. I öster fanns en ljus lucka mellan horisonten och molntäcket. Genom den springan letade sig ljus in under de blågrå molnen och färgade några i violetta toner. Färgerna och ljuset återspeglades i vattnet.
Efter ett tag trodde jag mig förstå att det nog inte skulle bli den granna gryning jag hoppats på och traskade hemåt igen. Då jag kommit så långt att jag skull korsa järnvägen hade dock molnen fått en aning mer attraktiva kulörer.
Lite senare stod jag vid Luvsjöängen. Solen hade sett till att komma ovan för molntäcket och vi jordevandrare fick ha det som vi hade det.
I bortkanten av denna äng finns en liten holme där förr en arrendegård under Sjöholm legat. Gården kallades Amsterdam. Där i en backstuga med ett rum och kök bodde den kvinna, Albertina Lovisa Hellstrand, vilken givit området det namn det idag har. I dagligt tal kallades hon Luva.
Jag hittade en ek med vackra blad.
Intill diket som leder bort vattnet från Luvsjön letade ett glatt gäng blåmesar efter mat i buskaget.
Min väg gick förbi en lekplats och den omgavs av en ring buskar med vackra röda blad. Jag gick in i ringen och fick ännu mera färg med mig hem.
Hemma väntade en nyss utslagen röd hibiskusblomma på mig.

Det kommer nog fler blommor snart.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Lite långsamt tar höstfärgerna plats, men frågan är om det hinner bli en färggrann höst. Jag var ute i dag och konstaterade att det mesta såg ganska tråkigt ut. Lite rött och orange här och där, men annars bara brunt och gult och visset och skrynkligt. Varmt idag också, så där har vi väl skälet.

Men du fotade en höstgrann gryningshimmel och den lilla holmen har ju försiktigt klätt sig i höstpasteller, vacker bild! Man får förlita sig till planteringarna, så som du har gjort med den intensiva färgkombon. Men inte är väl den nyutslagna hibiskusblomman röd? Den ser orange ut.

BeBest sa...

Ja direkt faluröd är hibiskusen inte. Den påstods ha en rosa färg på den kommande blomman då jag köpte sticklingen men blomman är mera ljusröd än rosa. Beroende av hur ljuset faller får kronbladen skiftande färger från gula toner i kanterna till djupt vallmoröda färger mera centralt. Här ligger ljuset på bakifrån och då blir de skira kronbladen gulare och det röda drar mot orange.
Vi lär nog få en hel del grå dagar framöver.

Skicka en kommentar