Gryning

Gryning

söndag 15 november 2015

Än finns de


Jag skulle linka till affären och eftersom det ibland tittade fram en sol ur molnen, tog jag med kameran också. Vid ett ställe stod ett gäng utkastade höstastrar och blommade vackert.
Medan jag ägnade mig åt blommorna fick jag se en liten fluga. Jag har ingen aning om vilken art det är men den satt kvar länge nog för att hamna på bild.
Det fanns även en större sort där. Det är en gulfotad slamfluga, en hane. Det ser man på att ögonen möter varandra uppe på huvudet. Blomflugorna lever på övertid nu.
Jag kom förbi fler bestånd av kasserade höstastrar. De här hade en blekare kulör. Där hittade jag åter en gulfotad slamfluga, en hona den här gången. Den satt bättre till än den förra, så här fick jag tillfälle att bli riktigt närgången. Flugan hade daggdroppar på sig.






Därefter gick jag till badplatsen. Ett äldre par stod och matade gräsänderna och jag tänkte att det där kan nog ge en del fotomöjligheter men paret hann bli klara med utfodringen innan jag var framme. Då satte jag mig på en sten vid vattenbrynet och som förväntat kom änderna simmande. Först en ensam hona och sen en hel flock ledd av en hane.

Jag satt en stund på stenen och försökte fånga någon and i vimlet men ingen stod stilla länge nog. Det blev lika gott att att likna vidare mot affären.

10 kommentarer:

imsys sa...

Trevligt att blommor och småkryp finns kvar än! Fina närgågna foton!

baraenbildavmig sa...

Jag håller med Imsy. Tänk att flugor kan vara så vackra, men den här glittrade ju lite extra genom daggen som du fick syn på, vackert!

Monika Moren sa...

Fina bilder på aster och deras besökare. Tänk att det blommar fortfarande den 15 november.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Höstastrarna står ju ofta med snö i blommorna och ger inte upp då heller.

[FOTOBLOGG] sa...

Hej !
såg att du har en Lumix fz200 !! :D
och jag funderar stark på att köpa en sådan..
och det jag undrar är , hur nära kan man ta närbilder med en sådan kamera?
och måste man ha stativ till den kameran iom att zoomen är så bra?
hade gärna velat ha svar :)
Maila mig på

Linnea_Nilsson@hotmail.com

BeBest sa...

Icm med maco-inställningen aktiverad annars är det 3dm.
Stativ använder jag ytterst sällan. Kameran väger totalt bara ca 6hg och det brukar gå bra att hålla.

baraenbildavmig sa...

Här var det bara vissa som fick svar….

BeBest sa...

Ja jag ser att det blivit så men jag faktiskt besvarat alla vad jag vet så troligen har jag drabbats av det strul du stundom drabbas av. Jag får väl försöka göra om det och kolla upp att det kom in som det skulle.

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Jag har skrivit ett svar tidigare men det tycks inte ha kommit in här.

Hösten var ju mild så många insekter klarade livhanken längre än vanligt. Den här blomflugan var vid liv men orkade knappt röra på sig. Konstigt nog hade ingen fågel ännu upptäckt den. Nu torde den dock ha trillat av pinn i kylan.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Många flugor har ett vackert färgskimmer på kroppen och ögonen, fast man kan behöva komma dem riktigt nära för att upptäcka det. I år blev det så att jag råkade ta flera foton av flugor än jag tidigare brukat och upptäckte då att jag missat något.

Beträffande blommor är det inte så många kvar av de vilda arterna men en del trädgårdsvarianter har väl hamnat i planteringarna just därför att de är sent blommande och står emot höstvädret bra.

Skicka en kommentar