Gryning

Gryning

torsdag 12 november 2015

Inte en helt vanlig onsdag


Jag hade gjort en lista över vad jag skulle få gjort under dagen. Först skulle jag ringa vårdcentralen för att beställa tid för den årliga läkarkontrollen av mitt hälsotillstånd. Jag fick även veta att det fanns sjukgymnaster där vilka har telefontid idag. Jag ska ringa dem om en stund.

Nöjd med detta passade jag på att plåta ett par blommande hibiskusar medan solskenet letade sig in i bladverket. Bakgrunden i bägge fotona är samma vita pappskiva men ljuset från blomman färgar skivan.


Så skulle jag boka tid för en hårklippning. Hos frisören satt två frisörer och hade tråkigt och jag fick gärna komma omedelbart men jag bad om att få en timme gångtid och det gick bra. När jag så blivit än värre kort om skallen, begav jag mig hemåt och passerade då stadens administrativa högborg Gröna kulle.

Därefter tog jag en promenad i parken.










Jag såg även två blomflugor. Den första, en ljungtorvblomfluga var pigg och rask trots att det var ovanligt sent på säsongen. Den andra, en gulfotad slamfluga, var märkbart tagen av årstiden och rörde sig i sengångartempo. 


Jag tog en sista bild från parken och knallade hemöver.

Innan dagen var förbi hade jag även beställt en Ipad Pro.

8 kommentarer:

imsys sa...

Så trevliga bilder från din vandring genom staden!!!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Märit i Mariehem sa...

Hej! Tittar in en stund och som vanligt njuter jag av de vackra bilderna och ler åt dina underfundiga formuleringar!
Allt gott till dig!

BeBest sa...

Tack Marit! :-)

Du är så välkommen tillbaka också! :-)

baraenbildavmig sa...

Höstvackra bilder från parkpromenaden, den med brolöven är lite extra. Dina hibiskusar skänker dig mycken glädje, förstår jag och vi får njuta av ett och annat soligt porträtt. Blomflugorna gör sig bra i hösten, snygga bilder på dem!

Vad vill du ha Ipaden till?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Swedbank har fått för sig att man inte längre ska få använda inloggningsdosa eller Bank-ID. Nu ska det endast vara möjligt att använda Mobilt Bank-ID. Ett sånt kan man bara få via en smartphone eller surfplatta. En smartphone kräver abonnemang utöver inköpskostnaden. En surfplatta är en engångsutgift och kan användas tillsammans med befintligt wi-fi. Eftersom jag sällan ringer någon eller någon ringer mig duger min gamla mobil utmärkt. Den tål dessutom regn och ovarsam hantering.
En surfplatta kan användas till mycket onödigt som film och tv-repriser men även bli ett komplement till min Imac. Datorn är mitt arbetsverktyg och det jag använder för kommunikation. Ipaden kan komplettera datorn för mobil bildvisning och annat. Nu ska jag lära mig den. Sen ska jag hämta mitt Mobila Bank-ID som jag därefter kan använda även i datorn för att göra mina ärenden på internetbanken.
Håll med om att det är knasigt intill IQ-08 att behöva lägga ut en massa pengar för att få ett pådyvlat identitetsnummer så man ska kunna betala sina räkningar.

baraenbildavmig sa...

Det var det värsta jag har hört i den vägen! Jag skulle ha bytt bank.

Men en Ipad är användbar som komplement till datorn. Min används som spelplatta för de små och för mitt ljudbokslyssnande. En och annan film i sängen blir det också.

BeBest sa...

Det finns tillfällen då jag jobbar med någon ny redigeringsteknik att jag samtidigt behöver ha en manual tillgänglig. Manualen kan jag då ha på paddan och slipper byta fönster för varje delmoment.

Skicka en kommentar