Gryning

Gryning

söndag 22 november 2015

Kall morgon


Lördagsmorgonen var vindstilla, solig och kall med rimfrost. Helt enkelt som gjord för en fotopromenad. Det tillfället ville jag inte missa! Lagom till att solen började kika fram, gav jag mig ut. Första stoppet blev vid Duveholmssjön.
Därifrån gick jag ner mot Värmbols bruk och följde vandringsleden Backasjön runt bort mot Genne. Det gick kalldimmor över vattnet. Vid bortkanten simmade gräsänder och två storskrakar.
Ett knippar höll till på min sida men fick bråttom att ge sig undan. Detta är hanen, honan har redan hunnit långt ut på sjön. 
Solen kom upp så högt över Backa att den kunde sända solstrålar ner mot vattenytan vid Genne.



Framme vid Genne hittade jag frostiga fröställningar efter krolliljor nära bron.



Backasjön låg spegelblank.
Jag traskade över bron och gick ner till vandringsleden på andra sidan för att gå tillbaka mot Backa.
I beteshagen vid Backa, där det under sommarn har funnits betesdjur, hittade jag den här färggranna berberisbusken. Den har säkert fått hjälp av bärätande fåglar att få ett frö flyttat dit.


Det fanns mycket frost på marken och i det vissna gräset. Då solen befanns sig i rätt vinkel tändes det ett gnistrande färgfyrverkeri i kristallerna.

Promenaden gick förbi Backa och vidare mot Hovmanstorp där den gamla stugan i åkerkanten åter hamnade på bild.
I bortkanten av en av de gamla åkrarna som numera blivit granplantering gick det dovhjortar. Den stora hjorten höll sig i skuggan men hans horn berättade att han fanns med i gruppen.
Så kom jag fram till landsvägen och vände åter mot bebyggelsen. Jag brukar då och då utdela viltvarningar beträffande den vägen. Det är befogat! Här är det mellan Bonneråd och Stenhustorp men det gäller hela vägen ända från Genne bort till Östra Vingåker. Varför tror ni jag hittar så många fotomöjligheter på vilt längs den vägen? Djuren finns där! Man behöver inte sitta bakom en sten och låta som en morot för att få se hjortarna eller vildsvinen. Djuren rör sig i gryningen och kvällningen och under den kalla årstiden mest hela tiden för att söka föda. Efter att bilen sakta passerat kom ytterligare hjortar. Totalt var de fyra dovhjortar som gick eller sprang över vägen där den här gången. Även rådjur går över där.
Nu hoppas jag att det blir fler fina dagar av detta slag och likt sergeant Phil Esterhaus i tv-serien Hill Street Blues säger jag: Var försiktiga där ute! Vill de vilda djuren passera vägen, gör de det oavsett om det kommer ett fordon eller inte!


4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Krispigt vackra frostpromenadsbilder! Det är något speciellt med de där dagarna när naturen klär sig i vitt utan att ha det tjocka vintertäcket på. Förstår att du njöt. När gräset skimrar så där som på dina bilder blir man lätt salig. Det verkar finnas en hel del krolliljor på det stället, fin närbild! Bilden med stugan och de frostiga fruktträden blir nog ändå min favorit denna gång.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Den stugan är det många som gillar, några har även undrat om de kan få hyra eller köpa den. Nu är det så att den stugan står på tomten till en avsides belägen fd bondgård och jag tror inte de som nu bor där är så intresserade av att ha hyresgäster.

Rimfrost är lite speciellt men vi lär få den ersatt av fruset regn i morgon,

Monika Moren sa...

Bra uppmaning till försiktighet, jag vet att det kan gå illa annars.

BeBest sa...

Det vet jag med. Jag har haft en älg på biltaket. Det gick illa för älgen och bilen men vi som satt i klarade oss bra även om vi var täckta av fint glassplitter. Det är en upplevelse man inte gärna vill vara med om ifall man kan undvika den!

Skicka en kommentar