Gryning

Gryning

söndag 1 november 2015

Morgon i Östra Vingåker


Idag hade jag tillgång till bil och for innan soluppgången iväg för att försöka hitta dovhjortar. Det första stället jag kom till föreföll vara tyst och lugnt, så jag gav mig av mot nästa. Då jag kom att passera dammarna vid Östra Vingåker samtidigt som solen började kika fram över skogen, stannade jag till en stund för att se vad det kunde bli av detta. Jag fick till att börja med foton av gräsänder och en nötväcka.

Jag ville ha foton med solen på också. Det här blev dagens variant på temat soluppgång.
Så skulle jag leta vidare efter dovhjortarna. Kanske fanns det någon revirhävdande hjort bortåt Knutstorp? Jag hörde en på långt håll. Kanske kunde jag komma åt den från vägen mot Strångsjö? Mera bilåkning. I höjd med Sätra stannade jag och lyssnade. Det fanns gormande dovhjortar bortom gården och för att komma åt dem måste jag försöka med vägen mot Toltorp. Innan jag for tog jag detta foto.

Jag körde in på grusvägen och for förbi ett antal hus. Nu gällde det att hitta någonstans att ställa bilen. Jag hittade en plats vid en skogsväg. Där hittade jag skägglag eller om det är manlav. Jag har inte helt koll på skiljetecknen.

Jag följde skogsvägen tills den slutade i en vändplan. Det var fin skog kring vägen.

Någonstans framför mig långt till höger pågick jakt. Jag hörde tre skott men de ljuden skrämde inte hjortarna det minsta. Där i skogen hade jag en rakt framför mig. Av ljudnivån på hans rapande läten gissade jag att han rörde sig inom ett begränsat område och att han som närmast var kanske hundra meter bort. Till vänster fanns en annan hjort det kan ha varit en 300-400 meter till den och åt höger fanns en ungefär lika långt bort. Bortom platsen jag ställt bilen fanns en fjärde och hela kvartetten höll igång så det ekade i skogen. Jag försökte fånga ljudet på film men kamerans mikrofon var för klen.

Jag såg även spår efter vildsvin och ställen de bökat på. Finns det så många djur samlade på ett snävt område finns det risk att de får svårt att hitta föda. Då måste man antingen sänka antalet medelst jakt eller ordna extra foder till dem. Jakt pågick men man hade även utfodring på annan plats. Den här foderautomaten drivs av solceller och man utfodrar hjortar och svin med majs.


Jag strosade runt där i skogen en stund och lyssnade på hjortarna samtidigt som jag letade något att fotografera. Blåbär är gott, lingon också.



Då jag nu befann mig inte långt från ån vid Forsbacken passade jag på att fara dit också. Det blev väldigt många foton därifrån. Första fotot är taget från bron övriga nere från ån.







Jag såg även en liten groda som försökte gömma sig.
Just som jag skulle gå tillbaka till bron började det falla löv omkring mig.
Så här ser ån ut uppströms från bron sett och längst bort i kröken på en sten såg jag en strömstare.


Det var vad jag hann med på fyra timmar.

6 kommentarer:

NatureFootstep sa...

Inte dåligt :) Var sjutton ligger Forsbro?

NatureFootstep sa...

jag kom på var det är. :) Fast jag har inte varit där på över ett år.

BeBest sa...

Det står Forsabro på skylten vid busshållplatsen så jag antar att det stället kallas så. Jag ska kolla nästa gång jag far dit så jag inte minns fel nu.

baraenbildavmig sa...

Hos oss på torpet bökar vildsvinen upp det mesta i skogen. Man får ha tur om de inte ska ha hunnit före en till kantarellerna.

BeBest sa...

Nu har jag kollat och mitt minne svek mig.

Platsen heter Forsbacken.

BeBest sa...

Det är samma här! Mina kantarellställen hinner det inte bli något på innan vildsvinen är är och bökar. Mitt förhållande till vildsvin är ansträngt!

Skicka en kommentar