Gryning

Gryning

tisdag 3 november 2015

November


November i min väggalmanacka representeras av den här dovhjorten.

Den första november for jag till en populär camping, marina och badplats. Där finns även en kursgård, vilken drivs av Stiftelsen Barnens Dag. Platsen heter Fiskeboda och ligger vid Hjälmaren. 

Jag började med att kika på miljön runt badplatsen. Några badhytter såg jag inte till men det fanns en del färggranna träd. Nu var jag lite sent ute. Hade jag kommit en vecka tidigare hade det mesta av löven fortfarande suttit uppe på grenarna.
Från badplatsen har man denna utsikt mot sjön.


Jag hittade en stig ut på udden till vänster om badplatsen och kom ut så långt att jag kunde se förbi den högra udden.
Mitt knä var inte så förtjust över att gå på den stigen, så jag återvände och tog adjö av badplatsen.
Nästa ställe handlade om en stor beteshage för får. Uppe på krönet ligger Fiskeboda gård.


Beteshagen har längre tillbaks i tiden varit åker och för att göra jorden mer lättbrukad har en mängd stenar tagits upp och lagts i stenmurar längs vägen.
Då och då kom det kraftigare vindstötar som satte fart på löven.
Därefter gick jag ned till marinan. De flesta båtarna var upptagna och många båtägare pysslade om sina farkoster.  Det var mycket som skulle åtgärdas innan vintern och en del slitna drev och tillbehör som skulle tas bort. Somt för att inte få det stulet eller förstört av vintern, somt för att ersättas till våren.

Från marinan hade man den här utsikten över Norra Fiskebodaviken.

Vägen ut till Fiskeboda är smal och kurvig men den har vackra omgivningar.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Så fint, tack Börje att Du klampade runt där trots Ditt vä knä så fick Du många fina talande höstbilder som vi andra innesittare nu kan njuta av! Viveka

BeBest sa...

Tack Viveka! :-)

Knäet ska veta sin plats! Hur skulle det annars gå?! Så länge jag kan ta det lugnt och undvika längre och monotona promenader på vägar fungerar det bra.

Monika Moren sa...

Underbara bilder. Hur fungerar ditt knäskydd, blir knäet avlastat och har du mindre ont?

BeBest sa...

Knäskyddet underlättar men tar inte helt bort det onda. Går jag några kilometer monotont på asfalt hjälper det inte så mycket.

baraenbildavmig sa...

Det blev fina höstbilder från din utflykt. Jag gillar när löven börjar trilla av och naturen blir kargare. Sen tycker jag om blandningen höstfärgade lövträd och barrskog som du har på någon av bilderna. Fiskade du något?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Något fiskande blev det inte. Möjligheterna fanns men kombinationen med fotografering hade inte fungerat. Det var höstfärger jag var ute efter.

Skicka en kommentar