Gryning

Gryning

tisdag 29 december 2015

I ett snöigt landskap


Hyrbilen var återlämnad och nu återstod att gå hem. Katrineholm är känt för sina lindar och de här intill järnvägen råkade fånga min uppmärksamhet.

I vart träd eller buske fanns lysande droppar och jag försökte mig på att fånga detta glittrande ljusspel men det var först då jag sänkte blicken mot marken jag fick till det.
Uppe i en björk satt en flock kajor och försökte klura ut var de skulle kunna hitta mat någonstans nu när snön på marken låg i vägen.
För min del hittade jag min mat hemma men sen var det dags att ge sig ut på nästa fotopromenad. Det känns lite nymodigt att gå över bron vid Värmbol, så över den skulle jag och vidare upp mot Backa och förbi Hovmanstorp och hem igen.

Det glittrade inte bara i snön utan även i Backasjöns spegelblanka vatten.

I år har jag faktiskt längtat efter snö och solsken och nu fick jag mitt lystmäte. Jag tror att till och med alarna i beteshagen vid Backa gillade läget.

På andra sidan Backa höll en liten grupp gråsiskor på att provsmaka utbudet av kardborrefrön. Just den här förföll vara helt i deras smak.
Solen började närma sig trätopparna men än fanns det ett varmt solljus.


Över vägen genom skogen bort till Hovmanstorp var det däremot skugga.

Vid Hovmanstorp mötte jag solskenet igen.

Backen ned mot åkern lämpar sig bra för den som vill åka utför.
Solvärmen under dagen hade skapat förutsättningar för att det skulle uppstå kalldimmor i skuggorna medan solen sjönk ned mot skogen och bakom den.




Det kommer fler soliga dagar i veckan, så om jag vill och benen tillåter, blir det fler promenader.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Underbara bilder! De är ljusa och känns som 2016!

baraenbildavmig sa...

Många vackra soliga bilder. Det har varit ett uppdämt behov, tror jag, hos många, att äntligen få lite snö och sol.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Det blev i alla händelser en trevlig avslutning på 2015!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag hade i alla fall tur med vädret! :D Jag hade nämligen ett litet hopp om att kanske få se något vilt också men de hölls på andra ställen.

Skicka en kommentar