Gryning

Gryning

fredag 8 januari 2016

Glitter och sjörök


Jag berättade nyligen om en fotopromenad som gick till Krämbol av en särskild anledning men att det jag hoppades på inte inträffade. På trettondagen gjorde jag ett nytt försök.

Till Krämbol kan man komma från två håll. Den här gången valde jag att gå dit via Genne istället för Luvsjön. Det var solsken från klar himmel, praktiskt taget vindstilla och framför allt ännu kallare. Det var såna förhållanden som behövdes! Det syntes på långt håll att detta var rätt tillfälle. Här visar Duveholmssjön vad jag var ute efter: Solbelyst sjörök!
En sak jag inte räknat med fanns också. Det for glittrande frostkristaller i luften och när solljuset bröts i dem fick de regnbågens alla färger. Det ville jag också få med på foto. Eftersom jag hade en tid att passa, lämnade jag Duveholmssjön och glittret där och fortsatte bort mot Genne och Backasjön. Här såg jag ingen sjörök men jag tror det sånt fanns där också.
Jag hade varit så rask i vändningarna att jag hann stanna några minuter vid Opp-Genne och där glittrade det en hel del om man tittade motsols. Prickarna är små virvlande iskristaller.


Fotograferade man med sidoljus eller medljus syntes inga kristaller och framförallt inte om man stod i skuggan.

Vid Stenhustorp vek jag av in mot Krämbol och tiden tillät att jag även gick ned till Viren.
Det var vid den röda bron jag skulle stå, på den eller intill den och det skulle ske då solen kom i läge att lysa på sjöröken över kanalen. Det är ett kort ögonblick det sker så för tidigt eller för sent ger ger inget. Det var den tiden jag skulle passa.
Så var jag på plats och jag fann snart att bästa stället den dagen var att stå intill bron och sikta mellan träden.


I och med solen rörelse ändras ljusets vinkel och ljuskäglan flyttas så faller mera in i kanalen. I onsdags hann solen sjunka för lågt för att hela kanalen skulle belysas men de närmsta två veckorna kommer det att bli bättre med den saken.
När ska man då vara på plats? Klockan 2 börjar det bli dags att vara där och bekanta sig lite med omgivningen. Gå inte in på gården utan håll er utanför häcken! Det måste vara solsken och minst -10°C för att det ska bli någon rök att tala om, Ju kallare dess bättre så klä er därefter och försök hålla kamerorna i värmen under jackan då det inte ska fotas.

När skådespelet upphört tog jag det här fotot från bron ut över Lillsjön. Kalla soluppgångar kan också ge en del solbelyst sjörök över Lillsjön. Då kommer ljuset in från Genne kvarn och det öppna vattenstråket blir belyst. 
En björktrast kom förbi och slog sig ned i en buske. Fågeln var mera angelägen att få i sig bär än att fly undan och det gav mig möjligheter.
Det fanns även en trädkrypare där.
Nu handlade nästa begivenhet om solnedgången. Även om solen skymdes av träden vid kanalen och Viren så skulle det dröja en sund innan den sjönk under horisonten. Det gav mig tid att kika efter andra vyer och motiv. Så här på vintern då solen står lågt brukar jag pröva att fota motsols och en av Krämbols hästhagar inbjuder till det.

Det blev ytterligare två av Viren.

Krämbols åkrar och skogsbryn i sen eftermiddagsljus pÄVen assade jag även på att få med mig.
Även ett par foton av den lilla tuffa blåmesen hann jag få.

Nu blev det inge färgsprakande solnedgång utan en med mjuka färgtoner.
Kvällen var på väg.

Det blev en lyckad fotopromenad med glitter i luften och guld över vattnet. När detta sker nästa gång beror helt på vädret.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Snö, sol och kyla, kan det bli bättre!? Du tar så många fina foton så det är nästan svårt att ta in alla. Jag nöjer mig med att säga tack för en underskön promenad!

Viveka sa...

Tack Börje, nu är jag så inspirerad! Hur är det då med Ditt onda knä i kylan?! Skickar bloggen till min fotointresserade dotter som bor i England. Det är väl ok?

BeBest sa...

Tack Du! :)

Det blev rätt många foton den här gången men jag visste att det kunde bli tal om moln och snö de närmaste dagarna så jag knäppte så mycket jag hann, så länge det gick. Sen kom eländet med att sortera ut russinen och göra något av dem men de här visade sig vara de bästa av det 50-tal som överlevde utsållningsprocesen och den efterföljande bildredigeringen.

BeBest sa...

Tack Viveka! :)

Knäet skötte sig rätt bra men skulle jag följa läkarens råd hade jag inte varit i stånd till att gå ut två dagar å rad. Skicka på du! Det är helt OK!

Skicka en kommentar