Gryning

Gryning

onsdag 6 januari 2016

I kylan 1


Igår fick vi en del solsken samtidigt med ett lätt snöfall. Stundtals stod molnen i vägen för det direkta solskenet men på det hela taget var det en kall och solig dag med gott om singlande snöflingor och jag var ute och luftade kamerorna. Ja även den lilla fick komma med. Det har inte hänt sedan i oktober 2013 tror jag. 

Promenaden gick till Krämbol. Det blev så många foton tagna att jag nog gör klokast i att dela upp bildskörden i två delar. En för vägen till Krämbol och en del för promenaden hem igen. Vägen dit började med en stig förbi en åker, vidare in bland träd och sly och till slut över en liten bro.




På grund av molnens gång kom ljuset att variera en del. Den lilla bron ovan finns i Luvsjö-området. Luvsjön låg under is och snö. I den bortre vasskanten står en grupp yngre alar.

Luvsjöängen såg ut på detta vis igår.
Jag hittade de snöiga resterna av en hundloka. Den snön kunde jag inte lämna ifred.
Solen förde en ständig kamp mot molntäcket och lyckades stundom få hål på det.
Jag lämnade Luvsjö-området och traskade vidare mot Krämbol. En vid det här laget lika klassisk bild som den över Luvsjöängen är fotot med vyn mot Krämbol och den gamla linden.
Faktum är att det finns fler skogslindar där borta. En står uppe på höjden i bakgrunden.
Solen fick upp ett nytt hål och ljuset föll på den här vinterståndaren.

Åter igen ett klassiskt foto av en björk.

Solen stod så att den kunde belysa den bortre delen av Lillsjön närmast Krämbol.

Lillsjön i övrigt fick inte så mycket av det direkta solljuset.
Det var det öppna vattnet närmast Krämbol som solen ville lysa på.

Nu blev det ändå så att det föll en del ljus även på Krämbol.

Därmed var jag framme och det återstod en stund innan det jag hoppades skulle hända kanske kunde ske.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Nog är det skillnad mot den dystra gråheten som har rått vissa perioder under hösten. Naturen fröjdar sig. Fina bilder som ville följa med dig hem! Snöstjärnorna på hundlokan, det fina ljuset på snöfröställningarna, det gyllene blänket i Lillsjön, och dito iskanterna nära Krämbol och så sista bilden med slingrande vägen med ljuset i bakgrunden, är väl de jag föll för lite extra.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det var en skön promenad och jag njöt av vart steg och varje vy.

Skicka en kommentar