Gryning

Gryning

söndag 7 februari 2016

Februarivår


I flera dagar har jag hållit mig hemma och sorterat gamla foton men nu var det solsken och 7° varmt ute! Det var bara att passa på tillfället och träda ut att se vad som fanns att fotografera. Någon längre sträcka tänkte jag inte besvära knäet med men en halvmil i sakta mak skulle det allt få uthärda. 

Promenaden följde gamla välkända stråk och fotona blev i mångt en upprepning av tidigare bilder. Första stoppet blev vid Duveholmssjön. Den här gången var det inte vyn ut över sjön jag ville ha utan en liten grupp träd.
Jag fortsatte till den nya bron vid Värmbol och tog foton från den åt bägge hållen. Först den gamla smedjan som numera är en festlokal.
Så trädet som fallit ut i Backasjön.
Från bron traskade jag bort mot Genne och det blev en del foton tagna längs vägen. Först en vy upp mot Backa.
Därefter en vy ut över Backasjön.

Från Genne gick jag mot Krämbol och fick med mig ett lass granar.
Jag gick till Viren och hittade ytterligare träd.

En blåmes vid Krämbol.
Snart såg jag en lind som jag prompt måste ha med på bild.

Av bara farten följde även en ek med.

Det fick räcka och knäet höll med.

6 kommentarer:

Monika Moren sa...

Fin-fina kort som vanligt fast.....jag tycker i och för sig att dina bilder blir bättre och bättre. Erfarenhet, färdighet och en bra kamera är förstås en del av förklaringen, ja du har ju ett intresse också inte att förglömma.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag har sedan ett halvår tillbaka eller så gått med på en sida som heter Skandinaviska Fotoklubben. Det finns många superduktiga fotografer med där och det är skoj att se hur de skapar sina foton. Ett och annat går att ta efter rakt av eller anpassa till ens egen förmåga och miljömässiga förutsättningar.

Man får lägga upp tre foton per dag men det är inget krav att man ska lägga upp någon bild alls. Jag försöker hålla mig till att de foton jag lägger upp ska vara tagna i samma månad som innevarande men inte nödvändigtvis samma år.

Med ett behov av ca 90 bra foton per månad krävs att jag gräver djupt i arkivet för att hitta något passande. De äldsta fotona får sig en ingående uppfräschning innan de läggs upp. Ibland är det inte så mycket som går att göra åt dem men finns kameraoriginalet tillgängligt blir det en helt ny bildredigering. Ofta händer det att de foton jag visade för 6-7 år sedan visar sig besitta en tidigare oanad potential. Flera av dem röner större uppskattning än dem jag tagit de senaste åren.

Visst kan det ha med kamera och erfarenhet att göra men humör, väder och vind spelar en stor roll också.

baraenbildavmig sa...

Träd är så grafiska nakna. Det går att leka mycket med deras uttryck. Här fastnar jag för stammarna, som bilden med huset som skymtar bakom sjön inramad av raka stammar. Men även en ek mot en lila himmel är skön att vila ögonen på.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Just den vyn hör till mina måsten! Jag kan inte passera stället utan att ta en del foton. De som bor i huset uppe på backen brukar få en almanacka som ersättning.

Tove Olberg sa...

Träd har så många färger i relation till omgivningen ...

BeBest sa...

Mitt ursprung är norra Roslagen. Skogarna ser annorlunda ut där. Här runt Katrineholm finns det mycket fler och olika sorters lövträd i de gamla beteshagarna och även ställen med ren lövskog.

Skicka en kommentar