Gryning

Gryning

fredag 22 april 2016

En klar morgon i april


Denna dag var enligt planerna beräknad att kunna inledas med en morgonpromenad ut till fågeldammarna vid Östra Vingåker. Eventuellt kunde det tänkas uppstå ett morgondis över vattnet också. Så roligt blev det nu inte men promenaden blev av och kändes på många vis rätt lyckad trots allt.

Längs vägen såg jag kronhjortar och dovhjortar på avstånd. En grupp på minst 20 djur uppehöll sig intill vägen vid Opp-Genne. Ljuset var inte tillräckligt för kamerans behov, så även om jag försökte mig på att fånga några av hindarna och kalvarna på bild, var det fåfängt företag. Bättre gick det vid fågeldammen. 

Solen hade nu hunnit upp så högt över skogen att ljuset kunde nå ned till vattenytan vid dammens bortre kant. En vilande grågås befann sig fint placerad i det spegelblanka vattnet.
Spegelblankt vatten kan ge trevliga effekter i bilden. Här är det en trana som försöker komma undan kamerans spanade öga.
En snatterand, en hane, vågade inte ligga kvar vid vägbanken då jag kom.
I dammen på den andra sidan ,där tranan och grågåsen uppehöll sig, fanns även krickor.
I den större av de två dammarna vid landsvägen fanns gräsänder, knipor, bråkiga sothönor och svarthakedoppingar. Den här var lätt att känna igen. Jag tror det är en hane. Jag kommer att kalla honom Fläcken efter de ljusa stråna i kindfjädrarna.
Fläcken hade även en hona och paret simmade fram till vägbanken för att söka mat nere vid bottnen och strandvegetationens rötter. De uppträdde alldeles oberörda av min närvaro. Här är det honan som poserar så tätt inpå mig att det är på gränsen till kamerans närgräns.

Här kastar Fläcken upp ett nyfiket öga på mig. Jag lovar att det är en särskild känsla att så helt öppet vid vägräcket och möta fåglarnas tillit precis nedanför fötterna.
Efter att ha dykt en stund framför mig simmade paret ut på dammen och började dansa.

Det fanns som ovan sagts en del sothönor på plats också. De flesta försökte imponera med aggressiva utfall mot och jakter av andra sothönor. Den här tog det dock lugnt i den grundare av dammarna.
Det bästa med denna morgonpromenad var att mitt vänstra knä ville vara med även på återvägen. Senast jag var till fågeldammarna krävdes det mycket vilja för att klara att komma hem utan att ringa efter taxi. 

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Jag förstår att du var glad över att ditt knä ville bära dig både bort och hem. Det är ju förutsättningen för att vi ska få se dina fina bilder. Svarthakedoppingarnas dans var magisk att beskåda, har aldrig sett något liknande, även om jag har blivit uppvaktad av en struts. Den femte bilden här ovan med den sammetsmjuka vattenytan i kontrast mot fågelns färger och speglingen gillar jag extra mycket. Tack!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Knäet har fått stå ut med flera promenader på sistone. Det är inte helt smärtfritt men klart uthärdligt och dagen efter känns knappt något alls så kanske är det så att kombinationen av Voltaren-gel och Finitro gör verkan. Voltaren tar i alla händelser bort inflammationen i muskelfästet och är smärtlindrande. Finitro påstås kunna återskapa en slätare yta på nötta ledytor och på så vis minska ledvärk.

Förra våren hade jag också ledbesvär som inte ville ge med sig men nu tycker jag att det det jag känner av meddetsamma efter att jag gått återgår till normalläge på ett par timmar.

baraenbildavmig sa...

Voltarensalvan är en stor hjälp för alla med värk lite här och där. Man får bara vara lite försiktig om man som jag har astma. När du börjar med shorts får du nog sluta att ha den på knät, med sol kan den ge hudutslag. Finitro har jag inte hört talas om.

BeBest sa...

Finitro är något slags kosttillskott i tablettform. Det påstås kunna läka artros men det tror jag inte på. Om det däremot är så att collagen och hyaluronsyran i det gör den nytta som påstås så skulle ledytorna kunna bli en aning slätare och ledvätskan fungera bättre. Dessa komponenter används till travhästars utslitna leder och skönhetsmedel.
Jag kommer bli vacker som en dag och trava som en häst!

Skicka en kommentar