Gryning

Gryning

onsdag 27 april 2016

En tisdagsmorgon i april


Bland hyreshusen märktes ingen dimma men nattfrosten glittrade i gräset och på bilrutorna. I närheten av vattendragen kunde man dock ana en del dis över sjöarna. 

Vid Opp-Genne gick en hjord på minst 22 dovhindar och ungdjur. De kan ha varit flera. Då de stannade till radade de upp sig mot den mörka skogen. Ljuset blev då inte tillräckligt för min kamera men raden satte sig i rörelse och därmed gick det att räkna dem då de passerade ett ställe som erbjöd ljusare en ljusare bakgrund.

Längre bort från stan började det synas tunna dimslöjor över markerna.
I närheten av dammarna vid Östra Vingåker tätnade slöjorna.
Över dammarna låg en kompakt dimma och sikten längs vägen var närmast obefintlig. 

De här viggarna är fotograferade från vägbanken och det var på gränsen att kameran klarade att se dem.
Jag intog min vanliga plats i backen på andra sidan dammen och hoppades få fina foton av en gyllengul morgondimma men det visade sig bli omöjligt att få till. Dels såg kameran knappt något av det som skedde i dammen, dels skymdes solen av ett moln. 

Jag fick fördriva tiden med att hitta andra fotoobjekt. De här tistlarna stod högst 10 meter från mig och det var svårt nog för kameran att klara den uppgiften.

Solen lyckades hitta ett par hål i molnet.
Nu kunde ljuset leta sig ned mot vattnet.
Efter en stund började dimman så sakteliga lätta en aning.

Vackrare gryning än så här blev det inte.
En av skarvarna hade parkerat på en sten i dammen och där stod den hela tiden jag var där.

Jag fick även foton på Fläcken och hans hona. Här är det Fläcken som visar upp sig.
Även en sothöna ville posera.
Morgonen gav inte riktigt det jag hoppats på men jag blev ju inte utan foton trots allt!

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Nä, du fick med dig magiska kort från gryningen!

BeBest sa...

Jag kanske ska försöka mig på att göra trollkonster med dem? ;-)

baraenbildavmig sa...

Det är ju det som gör fotograferandet så spännande, man vet aldrig vad man kommer hem med för bilder. Dimman är en trevlig komponent och tillsammans med solen skapas trolska sagobilder. Vackert!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev meradimma än idealiskt men det gick att med lite tålamod och mycket tur få till ett antal användbara foton. Få se vad vädret hittar på för överraskningar nästa gång. Trolska foton har jag inget emot att ta men då behövs nog mera sol och mera lagom mängd dimma. Det kommer nog såna gryningar också. De et här ädret lär ger hög luftfuktighet och möjligheter till dimsyner då solen börjar klättra upp över skogen.

Skicka en kommentar