Gryning

Gryning

söndag 8 maj 2016

En eftermiddagspromenad


Det var dags för en promenad i fullt dagsljus. Det blir inte så många såna nuförtiden. Jag går vanligen ut i gryningen och kommer hem då vettigt folk äter frukost. Det finns fördelar med tidiga promenader men även nackdelar. Till de senare hör att sommarens vackra dagfjärilar inte hinner börja flyga innan jag åter är hemma. Nu skulle jag söka fjärilar!

Jag hann inte långt innan jag mötte en aurorafjäril, en hane. Hanen är en liten vit fjäril med orangeröda vingspetsar. Dessvärre ville den här gossen inte vara med på bild utan flög vida lovar runt mig medan den patrullerade av en sträcka längs stigen, vände lovade förbi mig, flög vidare och vände igen. Jag insåg att den hanen inte skulle ge sig någon rast eller ro innan han hittat sin hona. Det var bara att traska vidare mot Krämbol för min del.

Den första insekten som blev fotograferad var dock en vilande Stor svävfluga, Bombylus major. Den påminner om en humla med sin ludna trinda kropp.

Snart mötte jag nästa aurorafjäril. Den var ute i samma ärende som den förra och struntade helt i mina försök att få den på bild.  Istället fick jag nöja mig med ett rödbent stinkfly.



Det gick lättare att fotografera humlorna än fjärilarna. De har det rätt snärjigt de också men de håller sig på ett litet ställe då de letar föda. De är vanligen rätt trygga individer och med en smula varsamhet går det att klappa dem på ryggen. Åkerhumlan, Bombus pascuorum, tror jag nog skulle låta en få smeka den över pälsen på mellankroppen.

Den här, som just insett att maskrosen inte hade så mycket gott att komma med än, är en Jordsnylthumla, Bombus bohemicus.
Till de här maskrosorna i diket nära den gamla linden kom även ett bi.
Ute på Lillsjön simmade två svanar och ett par skäggdoppingar.
Den här backen fotograferade jag i januari. Då var det snö och kallt.
Kabbelekan blommar.

Jag var på väg hem nu och nästan hemma hittade jag den första fjärilen som åtminstone ville vila sig lite även om den inte var så förtjust i närbilder. Den betedde sig precis som alla kändisar som för länge sedan passerat sin bäst före dag och därefter är tvungen att hålla sig eller fotograferna på avstånd för att behålla chimären av ungdomlig fräschhet. Varsågod, ett fortfarande fräscht påfågelöga.
Sen gjorde jag dagens fynd! Det var ingen stor fjäril, mindre än en ordinär nässelfjäril, men jag tyckte den var vacker. Det visade sig vara en Storfläckig pärlemorfjäril, Issoria lathonia. Den arten kan variera en del i storlek och mitt exemplar var ett relativt litet ett.
Så kom jag hem och hoppades att mitt onda knä skulle vilja gå med mig till Sjöholm när morgonen kom i morse. Det ville det inte!

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Stigen i skogen är min wow favorit, där vill man gå!

BeBest sa...

Även jag men de som bor uppe på kullen vill inte att man går där. Strax till höger om fotot finns en skylt som förklarar att orådet är privat.

baraenbildavmig sa...

Alltid roligt när man lyckas med det som man hade föresatt sig! På landet flög massor med fjärilar på min tomt, men alla hade väldigt bråttom. Fina bilder på fjärilarna fick du - och det är också roligare om de är hela och fina vilket inte alltid är fallet. Gillar bilden av svävflugan, en trind kropp med vingar. Hos oss på tomten har humlorna varit sjövilda och gigantiska, Ingen chans att fota dem alls. Otaliga humlor har hamnat inne och surrat runt som bara den. På landet likaså och där var även getingarna i farten. Min man blev stungen i benet och i fingret och benet svullnade upp ordentligt och blev illande rött. Tack för kabbelekan, har inte haft tillfälle att leta efter den! Fin bildserie!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

De där stora humlorna som far runt som vore det tokiga är troligen jordsnylthumlor. De letar platser att lägga sina ägg på. De låter andra humlor sköta uppfödningen av de kommande larverna och själva lever de livets glada dagar fram till dess de dör. Det är nu på vårn som bobyggande humlor startar bobygget och lägger sina ägg där. dessemellan är de ute på jajt efter bomaterial och det är då snyltarna har möjlighet att snika sig in det obevakade boet och lägga sina egna ägg. Det gäller bara att hitta ett påbörjat bobygge ...

Skicka en kommentar