Gryning

Gryning

torsdag 19 maj 2016

En kväll med speedway



Det hände sig för 15 år sedan att det skulle bli en speedwaymatch mellan Rospiggarna och Masarna 2001. De lagen var Sveriges i särklass bästa lag då.

Det var massor av folk i Orionparken. Där fanns publik i alla åldrar och supportrar från bägge lagen. Det som slog mig var den trevliga stämningen de olika fansen emellan. Inget tjafs och bråk som det man ser mellan stockholmsklubbarna. 

När matchen var över hade ledningen mellan hemmalaget och gästerna skiftat några gånger men Rospiggarna stod som klara segrare.

Hemmapubliken tackade sitt lag för en strong insats och Masarna begav sig ut i Hallstavik för att leta sig fram till sina fordon. 

Framför mig och brorsan går ett nyfunnet par med armarna om varandra. Hon bär Rospiggarnas flagga, han Masarnas. Så måste hon släppa sin nye vän, därför att där stod hennes bil och kompisar, medan hans fanns en bra bit längre bort. 

Stolt med flaggan högt buren gick den rätt späde ynglingen vidare mitt i den rospiggska publiken och ingen trakasserade honom.

Den attityden och idrottskulturen uppskattar jag och som en följd av detta premiärbesök blev det flera och det resulterade även i ett engagemang som funktionär i Rospiggarna.

Åren gick och numera är jag bosatt långt från Hallstavik, så tillfällena att titta på speedway på plats kommer inte ofta. Rospiggarna och Masarna har under tiden haft perioder av sviktande ekonomi och därför kört i lägre serier med mindre kostnader men nu lyckats rehabilitera ekonomin och tagit sig upp i högsta divisionen. Det var åter dags att mötas i Hallstavik. Ett möte jag ville bevista!

Orion-parken har bytt namn ett par gånger under tiden och numera ska den kallas HZ Bygg Arena. Jag kom dit en timme innan start. Funktionärerna höll på med de sista förberedelserna inför matchen och enstaka entusiaster började droppa in. Den gula byggnaden till höger i bild är domartornet.
Jag gick runt arenan för att ta miljöbilder och känna in stämningen en aning. Här i kurvan finns ståplatsläktaren.
På den tiden då jag var funktionär fanns knappt någon reklamskylt på innerplan. Nu står de tätt och radrätt.
Läktaren för rullstolar har flyttats och gjorts större.






I depån var stämningen avslappnad. 

Motorcyklarna hade inspekterats och godkänts av den särskilde kontrollören


Här är det mekaniker från bägge lagen som har trevligt ihop.
Speedway är en märklig sport. I den tävlar förare från olika länder i samma lag. Det är i och för sig inget ovanligt i andra lagsporter på elitnivå. Skillnaden är att speedway-förarna tävlar i många länder och då hamnar i helt nya lagkonstellationer. Ena dagen är de motståndare, nästa är de lagkompisar som förväntas hjälpa varandra. 

Förarna är i sig egna företagare och har dels ett mekaniker-team men i många fall även ett antal ytterligare medhjälpare för att administrera ekonomi, inkvarteringar och resor. Därtill finns det motortrimmare som ser till att trötta motorer med jämna mellanrum ges verkstadsservice och får slitna delar ersatta. Trimmarna servar motorer åt många förare oavsett deras lagtillhörighet och nationalitet. Förarna har oftast ersättning efter inkörda poäng.

De mest professionella förarna har många speedwaycyklar och motorer att tillgå och matchcyklarna väljs efter vilken bana man ska tävla på. Olika banor har olika längd och banmaterial att köra på och med rätt motor och smart körteknik vinner man. Många av förarna har mekaniker som kommer från ett annat land än de själva. Jag tror att männen ovan talar polska och att de med keps har en svensk förare.

Då banan gjorts klar brukar förarna gå ett varv runt den för att resonera om lämpliga spårval och sparka lite i banmaterialet för att bedöma hur fästet kändes. Här är det Rospiggarnas australiske förare Jason Doyle och hans team som ger sig ut på banan.
De fick snart sällskap av flera och lagledaren Mikael Teurnberg.
Fler förare ansluter och nu är det dags att inspektera banan.
Då jag var funktionär var min uppgift att sälja sittplatsbiljetter vid en av läktarna. Den läktaren är borta nu och ersatt av en särskild VIP-läktare. De som skaffat vip-plats kan sitta bekvämt vid bord under tak och äta något gott under tiden matchen pågår. Av allt att döma hade man full fart och ångan uppe i köket.


Ska man göra något extra av sitt speedwaybesök ,anländer man i limousin! Den som vill boka en resa till nästa borta match har möjligheten!
I startkurvan höll Masarnas fanklubb på att göra i ordning för sina medlemmar. Här ser vi ett par glada masar.
Det kom flera glada masar.

Innan start presenterades förarna för publiken och när det var gjort, gjorde förarna en ny inspektion av startspåren. Starten är oerhört viktig och att hitta ett bra spår med gott fäste är A och O! Föraren i keps har en gång i tiden haft banrekordet i Hallstavik. Nu kör han för Masararna.
Nuvarande rekordhållaren är Andreas Jonsson och han är Rospiggarnas lagkapten. Här har han assistans av lagledaren Mikael Teurnberg.
Så var det dags att invänta ögonblicket då förarna i första heatet skulle få köra ut på banan. Domaren ger en signal och därefter har föraren 2 minuter på sig att göra sig startklar. Hinner föraren inte fram och vara fullt startberedd i tid, utesluts vederbörande. 
Stunden att släppa loss förarna var äntligen kommen. Hemmalaget har alltid blå och röda hjälmar och bortalaget vita och gula.

Mekanikerna står beredda att assistera om något behöver justeras eller om det ska bytas till en annan cykel.
Här står Andreas Jonsson redo och helt koncentrerad på uppgiften. Han har inte startat säsongen så bra som han önskar och sätter press på sig. Är man lagkapten ska man ju föregå med gott exempel!

Så har starten gått och Masarna tog ledningen och behöll den heatet igenom. I varje heat kör två förare från vardera lagen. Vinnaren får 3 poäng, tvåan 2 och trean 1. Fyran blir utan.

I nästa heat är det reserverna som ska köra. Reserver kallas de två i laget som har kört in minst poäng. Den här föraren kör för Masarna.

Rospiggarna har en mycket duktig reserv som heter Jacob Thorssell. Han är ny i laget.
Rospiggarnas australiske förare, Jason Doyle, står startberedd inför heat 8.

Det finns en elektronisk klocka som räknar ned sekunderna till start. Då alla förare är startberedda kan domaren släppa iväg heatet. Det sker på så sätt att de vita band som finns framför förarna far upp och förarna iväg. Detta kan ske innan tiden gått ut om alla är på plats och redo. Det gäller alltså att vara med och alert.

6 sekunder kvar och adrenalinet är på max!

Detta heat blev extra dramatiskt. Redan i startkurvan krokar tre förare ihop så motorcyklar och förare far iväg in under de skyddande luftkuddarna. Här är det Jason Doyle och Masarnas Adrian Miedzinski som ligger under luftsargen. Funktionärerna rusar till för att hjälpa fram förarna.
Även mekanikerna kommer för att bistå och ta bort motocyklarna. Cykel till vänster är den som studsade längst och tillhör Doyle. Föraren som ligger på rygg kör för Masarna och heter Krzysztof Kasprzak.
Mekanikern i mörka kläder tillhör Miedzinskis team.
Här får Kasprzak hjälp. Efter en sån här vurpa är det viktigt att kontrollera att föraren är funktionsduglig till kropp och själ.
Här arbetar man för att försöka få fram Miedzinski och Doyle.




Då förarna äntligen kommit på benen och motorcyklarna tagits till depån kunde den skadade sargsektionen bytas ut. Olyckan bedömdes vara en så kallad racing incident. Ingen dömdes som vållande och alla fyra kallades till omstart då luftsargen åter var i användbart skick. Alla förarna kom också till start men några hade nya och hela cyklar.
Hur gick det då med matchen. Masarna tog ledningen men efter ett par heat var Rospiggarna ikapp och förbi och den ledningen höll man även om den krympte mot slutet av matchen. Då sista heatet körts stod det 47-43 i hemmafavör.

4 kommentarer:

imsys sa...

Oj vilket rafflande reportage! Det hade varit kul att vara där!

BeBest sa...

Jotack! Det var många hårda men justa kamper om placeringarna och poängen. Masarna har ett par duktiga unga polska förare som mycket väl kan vara med i kampen om världsmästerskapet om några år. Samma är det hos Rospiggarna. Thorssell är ett framtidslöfte av minst samma klass som dem i Masarna. Han behöver bara få ännu bättre motorer, då ... DÅ!

baraenbildavmig sa...

Intressant och givande speedwayreportage! Kan tro att det är kul att komma iväg och se sporten live!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Ja det är spännande och man kan inte alltid säga vem som ska vinna ett heat. Oväntade händelser som kedjebrott, motorhaverier och vurpor kan helt förändra det som såg ut att bli en given utgång.

Men det är inte enbart det som händer på banan som är en del av underhållningen. Många i publiken känner varandra från tidigare tävlingar på andra orter, arbetsplatser eller ställen de bott på och i pauserna passar man på att byta några ord om livet och speedwayen. Umgänget publiken emellan är på så sätt en viktig del i nöjet.

Skicka en kommentar