Gryning

Gryning

torsdag 12 maj 2016

En torsdagsmorgon i maj


Denna morgon skulle det promeneras till Östra Vingåker. Vädret var inte det varmaste men det passade för en promenad och göken ropade muntra hejarop då jag kom till bron vid Genne. Där stannade jag och tog ett foto av Backasjön.

Nästa stopp kom strax bortom Bonneråd. Det stod dovhjortar på åkern.
Solen var på väg upp och det blev snart dags att vända sig om och knäppa detta foto.
Vid fågeldammarna låg dimman tät. En grupp föräldrar fick bråttom att flytta sina små gässlingar då jag kom.
En talgoxe var mycket noga då den undersökte bredkaveldunets fjolårskolvar.
Skrattmåsarna var i färd med att hitta boplatser och ordna till ett rede. De här var inte helt nöjda med stället men det dög att vila på.

Vila behövde säkert grönbenorna också. De var på genomresa mot nordligare trakter.
Solen hade nu kommit upp över skogen och blickade ned mot den här döda busken, som jag döpt till Brudkronan. Det sitter faktiskt en sädesärla i den.

Stenarna ute i vattnet var praktiskt taget gömda av dimman men så galen som jag är struntade jag i detta och försökte mig på ett foto.
Den här fågeln tillhör inte bara dammens fulaste individer, skarvarna, den är skenhelig också.

En annan tillfällig gäst i dammen var mosnäppan. Den ska långt upp i norr. Nästa vecka räknar man med att ha dem framme i Kiruna men många ska längre upp än så. Den var nog glad över att ha hittat dammen att rasta i.
Den här skrattmåsen hade tänkt att bli bofast åtminstone under sommaren. Här står den och spanar efter något som kan passa till bobygget. Den hittade ett vasstrå som den den stolt travade iväg med.
Det var dags att bege sig hemåt. Tack vare den här gluggen i strandskogen går det att se bort mot Värmbol.

Det låg fortfarande dimmor över Backasjön och här bildar de fond till träden.

En morgon med så hög luftfuktighet som det var i morse bjuder på dagg i gräset. 
Det blev en rätt bra morgon även denna dag.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

Vackert, vackert!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

baraenbildavmig sa...

Som vanligt hänförande naturbilder! Talgoxen i kaveldunet är en superbild, skrattmåsarna som du fångat så frånvända och vattendroppen på grässtrået är lite extra bland dem. Mycket bra!

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev en hel del foton som även jag var nöjd meg. ;-)

Skicka en kommentar