Gryning

Gryning

onsdag 25 maj 2016

I arla morgonväkten


Det var ett tag sedan jag klev upp långt innan solen hunnit anas vid horisonten. I morse tyckte jag att det kunde vara dags igen. Någon grann soluppgång var väl inte att hoppas på men det kan ju finnas annat att skåda.

På väg bort mot fågeldammarna såg jag dovhjortar på avstånd. Fotoljuset var inte tillräckligt och det dröjde ett bra tag efter det att jag kommit fram, innan det gick att få någorlunda användbara foton. Jag försökte nog men resultatet blev sämre än befarat. 

Många tranor var i farten. Antagligen hade de ungar att mätta.
Sångfåglarna är redan på plats. Här är det en rörsångare, en hane, som har hittat en plats han tänker etablera sitt revir i. Dit ska han locka en hona när hon kommer om några dagar.
Jag tror att svarthakedoppingarna har fullt sjå att ruva eller mata sina ungar nu, det vill säga, de som lyckats så långt med häckningen. Det här paret förefaller dock vara bekymmerslösa. Medan honan behagfullt putsar fjäderdräkten, ser hanen till att jag inte försöker ta mig några friheter!
Skrattmåsarna har börjat ruva.
En lövsångare underhöll mig en stund på återvägen.
Jag fick även se en grupp kronhjortar där ledaren ser ut att få en stilig krona.
Nu är det bara att hoppas på en morgon med vacker soluppgång också.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Supersnygga bilder! De känns… sammetslent skarpa.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag har nog på senare tid hittat en mjukare ton i mitt sätt att redigera bilderna.

Skicka en kommentar