Gryning

Gryning

fredag 27 maj 2016

Tävlingsdags igen


Igår gjorde jag något jag inte trodde var möjligt! Jag skrev 10 meningar på tyska. Mina gamla lärare i tyska skulle inte tro sina ögon!

Jo, det var så att jag tänkte delta i en liten fototävling och den anordnas av ett tyskt bildtryckeri, CEWE. 

Motiven skulle handla om upptäckter man gjort där man varit, till exempel foton på människor vilka gjort ett starkt intryck, spännande företeelser eller byggnader i hemtrakten eller annorstädes, välkända miljöer på nytt sätt eller ur mer ovanliga vinklar, vilda djur och vildmarker, spännande mat. 

Det blir inte jag som vinner safari-resan till Afrika! 



Det är inga sensationella foton jag visar. Ni har sett dem, eftersom samtliga vid något tillfälle har visats här i min blogg. De är i mitt tycke bättre än mångas men inte bäst bland alla deltagares bidrag. 

I såna här tävlingar deltar inte gärna de stora etablerade fotograferna, även om första priset, safariresan, mycket väl kan locka fram några. I tävlingsreglerna står det att fotografen behåller sin rätt till fotot fullt ut men att ett deltagande i tävlingen innebär att CEWE och deras samarbetspartners framgent gratis får använda fotot i sin egen verksamhet och marknadsföring. 

En fotograf med någon status och självaktning lämnar inte från sig en sådan rättighet utan ersättning. Fotografen har därtill tillgång till flera egna kanaler för att visa upp sin konst i och behöver därför inte delta just av det skälet. 

För tävlingsanordnaren och dess partners ger tävlingarna framförallt många e-postadresser till vilka de kan skicka ut sin reklam och övriga erbjudanden. Där tar tar man ingen på gungorna vad man förlorade på karusellen om man nu ens gjorde det. 

Jag sa att jag inte vinner första pris. Det är så att det finns folk som kan det här med fotografering och har lite bättre utrusning än jag har. Några av dem deltar och jag kan direkt se att nu är det eliten som kommer. 

96% av de deltagande fotona är inte så märkvärdiga men de deltagare som satsat en del omsorg, kunskap och pengar på att ta bra bilder, och inte nöjt sig med att som hastigast knäppa några kort med mobilen, har möjligheten att vinna. 

Jag kan bara göra så gott jag förmår och därefter även se och uppskatta att andra faktiskt kan mera och vet att använda den kunskapen och utrustningen. Jag tillhör inte eliten men jag tillerkänner mig en liten känsla för vad som skulle kunna bli en godkänd bild efter det jag fått putsa och dona med den ett antal omgångar. Genom att se hur andra gjort kan jag lära mig lite till. 

På några av de sidor som jag är med på, finns det folk som verkligen kan och lever för och av detta med fotografering. De har satsat stora belopp på att kunna ta bästa möjliga foton oavsett väder, vind, motiv eller plats på den här planeten eller för den delen stjärnor ljusår bort i universum. 

Jag har inte de möjligheterna eller den ambitionen men vill ändå göra så gott jag kan och förstår med en billig utrustning som totalt, inklusive bildredigering, hamnar i trakterna kring 5000:-. Ser man till vad jag genom åren lagt ut på köp av kameror, tillbehör och fotolitteratur från den första Instamatic-kameran 1967 till dagens Lumix DMC-FZ200 så är det ett totalt belopp som ligger i paritet med vad jag får ut i månaden av min pension. 

Det säger då sig självt att även om jag tar i så jag spricker, så är det fysiskt och kunskapsmässigt omöjligt att nå ända fram till den yttersta framkant där de verkliga entusiasterna och proffsen befinner sig. Deras utrustningar har genom åren kostat dem många, många månadslöner för att inte tala om årslöner. Det har även kostat dem motsvarande i utgifter för att komma till platser där de mest anslående motiven finns, samt att lära sig behärska grejorna och utveckla sin fotografiska förmåga och intuition för hur och när fotot ska tas. Slutligen ska originalet med hjälp av flera avancerade bildredigeringsprogram redigeras. Det måste ske med stor artistisk känsla och finess för att det ska få det där lilla extra som gör att det blir uppmärksammat och på så vis nå ända fram till att bli publicerat i något världsledande fotomagasin. Sker detta får fotografen större möjlighet att bli känd och kunna sälja foton till kunder via bildbyråer, gallerier och utställningar. 

Ett snyggt foto kommer inte av sig själv ut ur en dyr kamera men en skicklig fotograf kan nå bättre resultat med en kamera som åstadkommer de foton fotografen behöver, för att kunna jobba vidare med. Det ligger mycket jobb, planering, kunskap och känsla bakom en snygg bild! 

Jag får nöja mig med det jag i bästa fall kan åstadkomma och vara glad för det lilla. Den bästa kameran är trots allt den man har med sig då det oväntat dyker upp ett fantastiskt fototillfälle.

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Aha, dags för tävling igen. Jag har scrollat runt lite bland alla bilder och ja, det är många fina bilder. En del tycker jag mig känna igen och andra är helt nya i sammanhanget. Ditt resonemang om fotografering och tävlingar är klokt, men det är ju inte alltid den med dyrast kamera som vinner. Det händer att även andra med fotoöga tar en bild som överraskar. Av dina bilder blev jag mest förtjust i kvällsbilden och av fotot av sothönan. Just idag.

Jag skulle gladeligen sitta och granska bild efter bild i tävlingen men då blir det långt straff i axlar, skuldror och armar, så jag gluttar bara lite. Lycka till!

BeBest sa...

Det är definitivt så att kan man inte handskas fullt ut med de verktyg man har blir resultatet inte så märkvärdigt även om redskapen är dyrast på marknaden. Så ett fotoöga och en förmåga att att arbeta fram de rätta nyanserna är viktiga komponenter om man vill skapa ett personligt och attraktivt fotografi.

baraenbildavmig sa...

Har du några favoriter bland bilderna? Jag fastnade för flugan med daggdropparna.

BeBest sa...

Min favorir är två. Dels en stor bison med snö i pälsen, dels en springbock vid vattenhålet.

baraenbildavmig sa...

Bisonen har jag nog sett, men bocken får jag kolla efter.

BeBest sa...

Springbocken finns en bit under bisonfotot. Det är två helt olika typer av foton.

Skicka en kommentar