Gryning

Gryning

tisdag 3 maj 2016

Walk a mile in my shoes


De promenadskor jag använt är nästan utnötta. De håller ihop och skulle kunna användas i något sammanhang där det inte gör så mycket om de får fula fläckar eller något hål. Vid såna tillfällen då jag är ute och luffar med kameran i hand skulle de kunna duga ifall jag ämnade vada över en fjällbäck eller något liknande men annars få de betraktas som pensionsmässiga och så har det fått bli. 

Det står ett par nya i hallen. De har provats ett par gånger. Till att ha på fötterna då jag går för att handla mat duger de perfekt. De är mycket bekväma på foten tack vare en bred läst. Risken för skavsår kan nog uteslutas helt. 

Skorna har gjorts för att vara gedigna promenadskor på vägar och i skog och mark. Jag har använt dem en gång för att gå till dammarna vid Östra Vingåker. Det blir ungefär en mil fram och tillbaka. Vad jag redan visste var att man går inte tyst med dem. Stegen hörs på grus och asfalt. Mina gamla hade sulor som var mjuka som kattassar. De nya har en annan typ av sula med tämligen hårt och slitstarkt gummi ytterst och något slags dämpande och mjukare material mellan slitsulan och fotutrymmet. Det mjukare materialet är också hårt och dämpningen vid fotisättningen är minimal. Det fick mitt knä känna av. Jag är övertygad om att skorna är betydligt mera slitstarka än mitt vänstra knä och högra fot. Dessvärre är det här något man inte kan förutse då man köper skorna. De bekymren framträder inte där. Man behöver gå med dem några timmar för att bli varse vad som väntar i fortsättningen.

Har jag nu gått till Östra Vingåker har jag naturligtvis även fått med mig en del foton hem. Vid dammarna såg jag fyra grågässfamiljer med ungar. Jag tog mängder av gulliga foton på ungarna och föräldrarna. Jag tog foton på rådjur, knipor, gräsänder, snatteränder sothöns, tranor och skarvar för att inte tala om alla dem på dovhjortarna som fanns intill dammen. Inget blev användbart. Kamerans autofokus hade stora besvär med ljuset och resultatet blev foton utan tillräcklig skärpa. 

Här är 7 av de 11 godkända. De 4 jag inte visar är snarlika de här.

Jag såg flera par med svarthakedoppingar. De här två var något med skygga än Fläcken och hans hona. Jag vet nu att Fläcken är en hane. Jag har gjort min hemläxa och kan berätta att hanens rödorangegula tofsar är större och strävar mera uppåt än honans. Ser man paret tillsammans kan man kanske jämföra näbbarnas längder. Hanen har längre näbb. Hanen har även en högre rygglinje än honan. Det där tre skiljetecknen syns bra på fotot nedan.
Sädesärlorna tog det lugnt. Den här satt kvar rätt länge medan jag försökte få kameran att skärpa till sig.
Jag hittade gullvivor.

En grupp dovhjortar kom plötsligt springande vid sidan om mig. De stannade till en stund.
Såhär på våren är det många som behöver kraftig mat efter vintern. Här är det myror som förbereder en frukost på pollen.
Kabelekan blommar också.

Sen såg jag en vacker sippa i en trädgård. Jag tror det är en backsippa.
Så nu har jag gått med nya skor och får gå med trasiga knän och en kamera som inte riktigt vill vara med längre. Jag såg att priset sjunkit på den kamera jag vill ha. det kan kanske bli dags att slå till.

I veckan fick jag veta att Bredbandsbolaget som levererar mina tv-kanaler vill höja priset. Jag har under en tid funderat på hur mycket jag tittar på tv egentligen. Det är två program sedan i julas. Jag har sagt upp tv-kanalerna nu. Teven ska jag ställa i en kartong i källarförrådet. Det kan kanske ge en slant till en ny kamera.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Tråkigt med skorna, men det är som du skriver, det är omöjligt att veta det i skoaffären. Du borde gå till någon specialaffär där du kan diskutera dina behov. Hoppas att knäna återhämtar sig.

Du bjuder som vanligt på fina bilder. Bilden på svarthakedoppingarna med den vackra speglingen blir favoriten. Backsippan trodde jag att jag skulle hinna ut och spana efter, men nu är de kanske överblommade i vår backe.

Men en ny kamera - köpte du inte en ny för inte så länge sen?

BeBest sa...

Jag köpte den jag har nu i oktober 2013. Sen dess har den varit ute i ur och skur och hunnit med närmar 800 000 exponeringar. Antingen kan jag köpa en ny eller behålla den jag har och skicka dem på en översyn och rengöring hos Panasonic.
Jag tror jag väljer en ny med tanke på hur många foton kameran har fått jobba sig igenom.

Skicka en kommentar