Gryning

Gryning

torsdag 2 juni 2016

Årets sista majmorgon


Jag hade fått veta att tranorna fått fram sina ungar nu. Den nyheten gjorde att jag bestämde mig för att först redigera de foton som hörde till eftermiddagens promenad och redovisa dem för att sedan ge mig ut i natten med viltvattnet som mål. Jag hade tidigare sett att tranparet var på väg att häcka men jag var inte säker på var. Nu skulle jag försöka få syn på familjen. Långt innan soluppgången var jag på gång.

Månen påminde om en apelsinklyfta.
Jag såg rådjur, hjortar och ett skrämt vildsvin grymtade till med gov röst mycket nära bakom mig och där hajade jag faktiskt till! Fotoljuset blev tillräckligt först då jag kommit fram till viltvattnet djuren jag såg längs vägen dit var det inte lönt att få foton av. 

Tranorna med ungar var på plats! Den ena ungen är något större. Ungarna brukar kläckas med någon dags mellanrum. Den storleksskillnaden kan innebära att föräldrarna främst matar den unge som tar för sig mest och den svagare får det som blev över.
Det fanns andra fåglar också. En häger var på jakt. Så mycket fisk lär det inte finnas där men möjligen en del groddjur. De duger att bli hägerns frukost de också.
Svarthakedoppingarna verkade trötta.
Jag gick bort till min favoritposition för att fotografera soluppgången men eftersom det var en klar morgon utan dimmor blev fotot därefter.
Det var lättare att fånga granskogen på bild.

Jag vände tillbaka. En skarv hade fattat posto nära vägen och blev nästa fågel att hamna på bild.
Sen tog jag en mängd foton av tranorna och deras ungar. De kommer senare i ett särkilt inlägg. Då det var gjort traskade jag hemöver och möttes av mitt favoritrådjur.




Hon har nog ett kid eller två i närheten men är de små brukar de få ligga och vila medan mamma äter.
Det blev en skön morgonpromenad men började kännas i kroppen att den inte fått vila på ett dygn.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ibland blir man lite för ivrig, men när man anar motiv så… Mycket vackra bilder på rådjuret. Roligt med tranornas ungar! Månbilden gillar jag också i dess enkla klarhet.

BeBest sa...

Det var ju för att få foton av tranorna som jag gick till viltvattnet. Då jag upptäckte dem ville jag ha så många som möjligt att välja bland. Då jag såg att jag fick ISO-värden upp över 1000 och långt förbi det, insåg jag att det skulle bli grynpölsa av bilderna så det var bara att se tiden an och hoppas på bättre ljus och att tranorna inte gömde sig.

Skicka en kommentar