Gryning

Gryning

torsdag 16 juni 2016

Att gå över ån efter


Ja, vad går man över ån efter egentligen? Jag hade fått ett tips om att det skulle ha synts en stor vit fågel vid de vatten jag brukar gå till. Det skulle vara en ägretthäger sades det. Jag läste på om ägretthägrar och deras vanor. Mitt på dagen gav jag mig iväg med hopp om att få se den. Nu hade jag ingen soluppgång att passa och sådana ord som bråttom och skynda räknas som mycket fula. Här skulle det gås i maklig takt och mycket skulle ses, begrundas och kanske även fotograferas. 

Jag valde en väg jag inte gått det här året. Jag skulle gå över den nya bron och vidare mot Backa. Bron har fått ett namn. Den heter numera Östdalsbron. På andra sidan ån finns nämligen gården Östdal.
Vägen upp till Backa går mellan två beteshagar. I den med kor i står dessa alar.

I hästarnas hage gick det ett nordsvenskt sto och en tofsvipa med ungar.


Jag passerade gården och följde en ägoväg som skulle leda mig bort till Hovmanstorp. Det fanns gott om nässelfjärilar på vägen.
Till vänster om vägen finns åkrar. Det har det också gjort på den högra sidan men åkrarna blev betesmark och är nu på väg att bli granskog. Än blommar dock nyponbuskarna där.
Långt bort över åkrarna spanade en brun kärrhök efter byte.

Det är över 400m till fågeln så därför blir fotona inte så bra.
Honan är mera brun än hanen.

Då hanen sitter syns knappt något av de ljusa partierna på sidan eller vingen.




De här hökarna häckar nära vassrika sjöar.
Vid Hovmanstorp fanns det också gott om nässelfjärilar men även en del flicksländor. Det här är en spjutflickslända, en hane. Namnet har de fått efter de svarta spjutspetslika teckningarna på ryggen.
Mellan Hovmanstorp och Hultstugan finns ett kärr som ännu hade vatten kvar. Det börjar nämligen bli rätt torrt i markerna häromkring och många kärr står med endast fuktig jord på botten.

Här fick kameran för sig att den skulle spela mig ett spratt. Jag vet inte hur det gick till men så här skakigt blev resultatet av kamerans hyss.

Innan jag var framme vid Hultstugan fick jag se en på aspfjäril på vägen. Dem ser man inte var dag, så jag blev väldigt glad över att få den möjligheten men ödet hade sina egna skämt att ta till. Det kom två glada människor med barnvagn och traskade rakt på medan jag försökte närma mig fjärilen. Jag kände mig lite som Kalle Anka i djungeln då fjärilen flög iväg.

En nässelfjäril ville hålla handen för att försöka lugna och trösta mig.
Nästan framme vid landsvägen såg jag de här paret. Det är spjutflicksländor.
Invid landsvägen växte det aklejor.
Längre bort hade ett par stenskvättor sitt bo och de tyckte jag fortast möjligt kunde dra iväg så långt vägarna räckte och gärna lite till.
Innan det var dags att lämna landsvägen för att söka efter den vita hägern hann jag även se en dovhjort ute på en av rapsåkrarna.
Enligt tipset skulle fågeln finnas vid Knutsdal. Det är möjligt att den fanns där eller vid de övriga dammarna i närheten men jag såg den inte. Jag traskade på och var efter ett tag framme vid Claestorp.

Jag var rätt trött i benen då men det var bara att fortsätta fram till kyrkan innan jag kunde sätta sig på en bänk en stund  utanför församlingshemmet och dricka ett par klunkar vatten. Jag brukar ha en liten flaska med mig då jag är ute och går. Så bar det av nedför backen mot de dammar jag oftast går till. Skrattmåsarna har fått fram sina ungar.
De var rätt dåsiga i värmen.
Såhär kan en sörmländsk sommardag i mitten av juni te sig.
För någon tid sedan skrev jag att det växte något annat än raps på åkrarna. Jag passade även på att varna för viltfaran. Varningen gäller än men grödan är raps.

Jag var på väg mot Genne. Nästan framme vid bron såg jag på långt håll hur en fläderbuske blommade. Det var som solen satt en spotlight på klasen med blommor.

Innan jag var hemma fick jag se ytterligare en flickslända. Det visade sig vara en flodflickslända. Jag tror det är en ung hane eftersom den drar mot blått på kroppen.
I morgon dag gör jag troligen ett nytt försök på hägern.

6 kommentarer:

Monika Moren sa...

Underbara och rara bilder! Tänk att du fick me en kärrhök också.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Vi har rätt många häckande kärrhökar här. Det finns en hel del näringsrika sjöar med mycket vass omkring sig och även åkrar som de patrullerar över.

baraenbildavmig sa...

Det lät som en lång promenad och som vanligt fick sju syn på många fotoobjekt. Kärrhöken var spännande förstås. Spjutflicksländorna vet jag inte om jag har träffat på, i alla fall inte så att jag har identifierat dem. Fina bilder på dem! Sen blev ju fläderblomsbilden som en gammaldags tavla! Roligt med nässelfjärilen som ville vila en stund hos dig. De verkar klara och fina i färgen, är de nykläckta?

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Det blev nog ett par kilometer längre än vad jag brukar gå på morgnarna och det var inga problem så men däremot var det betydligt varmare så jag blev rejält svettig innan jag var hemma igen.
Jag tror de var nykläckta. Vi hade ett par soliga dagar i april och troligen blev de till då.

baraenbildavmig sa...

Såg du förresten mina färgade himlar?

BeBest sa...

Ja jag såg två himlar, en gryning och en aftonrodnad och jag kommenterade dem också.

Skicka en kommentar