Gryning

Gryning

onsdag 1 juni 2016

En eftermiddagspromenad i slutet av maj


Solvärmen var högt uppskruvad men som tur var kom det en del uppfriskande fläktar emellanåt. Planen var att gå till några av de platser där jag brukar hitta fjärilar. Vägen mot det första stället gick förbi villaträdgårdar och vid en hängde en klase syrenblommor ut över trottoaren.
Första ängen och skogsbrynet hade inte så många fjärilar att erbjuda och ingen av de få - det var en blåvinge, en citronfjäril och ett par rapsfjärilar - behövde ta en vilopaus för att låta sig fångas på bild. En tordyvel kom på stigen men inte ens den hade tid att stanna. Jag lyckades trots det sno åt mig ett porträtt av den jäktade skalbaggen.
Stigen förde mig in i lövskog och där fanns det svävande flugor. Dem försökte jag få fokus på men det gick inte. D et gick lättare att knäppa de blommande ekorrbären.

Midsommarblomstren börjar också slå ut.

I en solbelyst skogsbacke flög en parasitfluga. Deras larver brukar parasitera på bladlöss och växtätande larver. Det roliga var att så fort den landat dök det upp myror, vilka gömt sig under löven. Jag vet inte om myrorna var på födojakt och såg flugan som ett passande byte eller om flugan lade ägg som myrorna skulle lockas till att ta med sig.


Det är möjligt att den här rovflugan inte fått något svenskt namn men vetenskapen kallar den Dioctria oelandica. Den var vänlig nog att stanna några sekunder.
 I skogsbacken fanns enstaka flicksländor. Den här tror jag är en mörk lyrflickslända.

Jag kom ut på en äng och fick se flera vitbrokiga slåtterflyn.
Ängen förde mig ned till Luvsjön och där blommade vattenblink.
Vid Luvsjön fanns även den här grågåsfamiljen. 
Jag beslöt att knalla hemöver och kom då till en stabil bro. På den jobbade en geting med att få med sig ekträ till boet.
I diket under bron blommade svärdsliljor.

Så hände något överraskande. En fjäril kom flygande och landade på asfalten. Den var en aning fjär och tämligen ointresserad av att göra min bekantskap men jag lyckades från avstånd snika åt mig ett par foton. Fjärilen visade sig vara en svingelgräsfjäril, Lasiommata megera, en hona, och det var första gången jag sett en sådan skönhet.
Nästan hemma gick jag förbi blommande vildkaprifoler. Det gick att få till ett foto av dem också.


Jaa så var den promenaden över.

4 kommentarer:

Monika Moren sa...

De var en fin promenad med massa vackert i kameran med hem. Roligt att du fick se en fjäril du inte sett förr!

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Promenaden var faktiskt riktigt skön också och den tog inte hårdare på kroppen än att jag var ut en sväng på morgonen direkt efter att jag redigerat fotona men sen då jag kom hem efter den morgonpromenaden då smakade det gott med en stunds vila.

baraenbildavmig sa...

Det mesta på plats alltså, även om fjärilarna flyr undan. Men du fick med dig en ny skönhet hem i kameran, grattis! Den där parasitflugan är också en vacker en.

BeBest sa...

Det mesta var på plats men man har tagit bort en hel del buskage som förr gav skydd för vinden. Det verkar som det fått återverkningar på fjärilarna. De får inte lika många varma vindstilla platser längre. Jag blir tvungen att söka dem på andra ställen helt enkelt.

Skicka en kommentar