Gryning

Gryning

onsdag 22 juni 2016

En onsdagseftermiddag i midsommartid


Jag har haft svårt att hitta fjärilar i år. Många av mina tidigare ställen har rensats på sly och ängar, vilka tidigare lämnades orörda under försommaren har slagits i år. De åtgärderna har stört insektslivet. Fjärilarna är beroende av vilda växter för sina larver även om den vuxna fjärilen mycket väl kan hitta föda i trädgårdar.

Idag hittade jag ställen som var orörda och även hade vindskyddande buskage. Intill Strandgården finns en stor äng. I kanten av den finns en del högar som många barn åker pulka utför på vintern. Ängen var slagen men kullarna var orörda och där fanns det fjärilar. Nässelfjärilen fanns där men den hade jag redan tillräckligt med foton av. Jag ville hitta blåvingar och andra små fjärilar. Jag fann dem!

Där fanns pärlgräsfjärilen.
Kamgräsfjärilen fanns också där.
Enstaka silverblåvingar flög på kullen. Jag lyckade få foton av två.


Där fanns även blomflugor. Den här tror jag är en ljungtorvblomfluga.
På kullen blommade även nypon och jag kunde inte motstå den här blomman.
Efter kullen for jag till Djulö kvarn för att söka jungfrusländor. Jag såg ett par på avstånd men blev inte nöjd med de fotona. Av den anledningen for jag till Forsbacken för att se ifall det var bättre möjligheter där. Det var det. Först välkomnades jag av den lilla buskmätaren som jag fotade senast jag var där. Den befann sig på samma plats som då. Intill satt en flodflickslända, en hane.
Där fanns ett stort bestånd av balsaminer och på de solbelysta bladen vilade blåbandade jungfrusländor. Det här är en hona.
Hanen ser ut så här.
Mitt i ån stod hägern och njöt av solskenet.

Jag hade fått rätt mycket av det jag sökte. De blå jungfrusländorna har jag inte hittat än men sommaren är inte över än. 

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Trägen vinner. De är bra vackra, blåvingarna och du fick fina bilder av dem. Sländor är du mästerlig på att fota och jag blev trollbunden av den blåbandade jungfrusländan som jag inte sett förut. Honan tittar rakt på dig med sina stora ögon. Den glänsande gröna överkroppen och det gyllene partiet i bakkroppen, det är så vackert, man ser alla detaljer i ditt toppenfoto. Hanen är också skrap och snygg, synd bara att bladet blev så utfrätt. Men mycket vackert fick du med dig hem i kameran!

Monika Moren sa...

Ah men din fjärilsbilder är ju så vackra att man blir alldeles knäsvag!

BeBest sa...

Tack Du! :)

Det solbelysta bladet blev tämligen surrealistiskt men det får gälla som en naturens pendang till Milles försök att konkretisera föreställningar om imaginära gudars händer. Jag hade bortåt 25 foton till av de blåbandade jungfrusländorna så den arten kan väl anses vara dokumenterad så det räcker för i år.

BeBest sa...

Tack Monika! Du kanske ska sätta på knäskyddet ifall du misstänker att jag kommer att visa fjärilar. Jag tror nämligen att det kommer mera! ;)

Skicka en kommentar